الخلاصة:
انخرط المجتمع الليبي في مسيرة التحديث عبر برامج ومكونات، أدخلها العثمانيون في أواخر القرن التاسع عشر، وتعززت في خلال حقبة الاستعمار الإيطالي. إلا أن عدد الليبيين الذين تأثروا بالظاهرة ضل محدودا، إلى أن ظهرت الدولة الوطنية، واكتشاف النفط، عندئذ تسارعت وتيرة عملية تحديث المحيط الفيزيقي. ودخل المجتمع في حركة تغير اجتماعي واسعة وسريعة. ويفترض أن يكون لهذا الوضع تداعيات في الثقافة وفي أنماط السلوك، ما يعني اكتساب الفرد خصائص الشخصية الحداثية، وهي الشخصية التي اكتسبت صفات، تمكن صاحبها من التحرر من قيود التقوقع في داخل المحلي التقليدي قيما وسلوكا وولاءات، مع توظيف التفكير العقلاني والمعرفة العلمية للتعامل مع مشكلات الحياة اليومية، والقبول بالآخر، والدخول معه في علاقات تفاعل اجتماعي على مختلف المستويات: الاجتماعية والاقتصادية والسياسية والثقافية، بغض النظر عن الاختلاف معه في النوع، أو اللون، أو الخلفية الاثنية، أو التوجهات الأيديولوجية أو الثقافية، وإلى جانب خصائص أخرى من شأنها أن تجعل الفرد مواكبا لمتطلبات العصر، كما تؤهله للقبول بالديمقراطية قيما وسلوكا. لكن، وبعد أكثر من سبعين سنة من عمر الدولة الوطنية، لا تزال تصرفات نسبة عالية من الليبيين، عبارة عن انعكاس لنسق القيم قبل الوطنية، إذ لا تزال الولاءات القبلية قوية، متسببة في سيادة العلاقات الزبونية، لذلك لم يتمكن الليبيون من بناء الدولة المدنية، عندما أتيحت لهم الفرصة عبر ثورات الربيع العربي، التي شاركوا فيها، رافعين شعارات الديمقراطية وبناء الدولة المدنية، وكأنهم استعصوا على الحداثة وعلى الديمقراطية. Libyans have been involved with the process of modernization through programs and components, introduce by Ottomans in the late nineteen century, and strengthened during the Italian colonization. However, the number of Libyans were affected by the phenomena remained limited, until the emergence of the national state and the discovery of oil, at which time the process of social change accelerated. This situation supposed to have repercussions on culture and behavior patterns, which means that the individual will acquire the characteristics of modern personality (modernity). It is the personality has acquired characteristics, that enable the individual to break free, from constrains of seclusion within the traditional local values and loyalties, while employing rational thinking and scientific knowledge, to deal with the daily life problems, acceptance of the other, and interact with him at various levels: social, economic, political, and cultural, regardless of differences in gender, color, ethnicity, ideological or intellectual orientations, in addition to other characteristics that would make the individual keeping pace with requirements of the times, as well as qualifying him to accept democratic values and behave accordingly. However, after all these years, the behavior of a great percentage of Libyans, are still a reflection of pre-national values; tribal loyalties are strong, causing clientelistic relations to prevail. Therefore, Libyans failed to build a civil state, when they had an opportunity, through the Arab Spring revolutions. In which they participated, raising