Résumé:
اتخذ فناني نهاية ما قبل التاريخ مختلف أنماط الواجهات الصخرية المتوفرة في مواقع استيطانهم بتاسيلي ناميدير سنداً لتجسيد فن النقوش والرسومات الصخرية، تختلف وتتباين تلك التظاهرات من حيث طبيعة مواضيعها، أساليبها وتقنياتها، يقوم انجاز نقوش أميدير على تعدد تقنيات تندرج في أعمال ميكانيكية من اشتغال الفنانين على الواجهات المكشوفة، بينما اعتمد الرسامين على مستحضراتهم في انتاج ألوان اشتغلوا بها على واجهات أسفل الملاجئ، تم تحديد انتماءاتها الفنية استناداً إلى التزامها بتقاليد فنية صارمة على غرار مثيلاتها في باقي تاسيليات الصحراء الوسطى، نجد من بينها مدارس تازينا، البقريين والمحاربين ضمن فن النقوش، بينما تم تأكيد حضور مدارس تاسيلي ناجر كالرؤوس المستديرة، أبانيورا، وان-أميل، إهران-تاهليهي والمحاربين ضمن فن الرسومات. يصور فن المنطقة الإنسان ومرفقاته المادية وحيوانات بيئته، توافق الحيوانية في تنوعها قوائم الأنواع الناشئة من تنقيب مواقع الهولوسان، بينما توحي الانسانية لتنوع ثقافي وحتى عرقي، تشكل مجتمعة صورة مكتملة من تفاعل الشعوب مع محيطها كأنشطة الحياة اليومية، الاجتماعية، الاقتصادية والطقوس الدينية.
The artists of the end of prehistoric times took the various styles of rock facades available in their settlement sites in Tassili n-Immidir as a support for the embodiment of the rock art engravings and drawings in nature of the terms and their subjects, styles and techniques, the completion of rock engravins is based on a multitude of techniques included in mechanical works, from the artists on the exposed facades, while the painters relied on their cosmetics to produce colors they worked on the rock faces below the shelters, her artistic affiliations were determined based on her commitment to strict artistic traditions, similar to those in the rest of the Central Sahara's Tassilis.
Immidir's art depicts man, his material attachments, and the animals of his environment, the fauna in their diversity corresponds to the lists of species arising from the excavations of the Holocene sites, while humanity suggests cultural and even ethnic diversity, which together constitute a complete picture of the interaction of peoples with their surroundings as activities of daily life, social, economic and religious rituals