الخلاصة:
علمالنفسالمدرسيليسعلماحديثاوإنماهوعلمقديمقدمعلمالنفسحيثكانيدعىبعلمالنفسالتقليدي،ففيالوقتالذيأصبحفيهعلماءالنفسيبحثونويهتمونبالطفل،والمدرسة،بقصدتقويمالطفلتعليمياوالتعرفعلىمشكلاتهالانفعاليةوقياسذكائهوتحصيلهوخصائصهالشخصية،أصبحهناكمايعرفبعلمالنفسالمدرسي.
يهدف علم النفسي المدرسي إلى تقديم خدمات نفسية بطريقة مباشرة أو غير مباشرة للأطفال من أجل تنمية صحتهم النفسية، ونموهم وتطورهم التربوي، كما ذكرنا سالفا، وتقدم هذه الخدمات من قبل المعالج النفسي والإرشادي وكذلك التربوي، وقد لوحظ أن لعلم النفس المدرسي امتدادات وعلاقات مع العلوم الأخرى، كالصحة النفسية، والتربوية الخاصة وعلم النفس التطوري، وعلم النفس العلاجي.
School psychology is not a modern science, but rather an old science as old as psychology, as it was called traditional psychology. At the time when psychologists began to research and care about the child and the school, with the aim of evaluating the child educationally, identifying his emotional problems, and measuring his intelligence, achievement, and personal characteristics, there came to be what is known as school psychology.
School psychology aims to provide psychological services directly or indirectly to children in order to develop their psychological health, growth and educational development, as we mentioned earlier. These services are provided by the psychological and counseling therapist as well as the educational one. It has been noted that school psychologyAExtensions and relationships with other sciences, such as mental health, special education, developmental psychology, and therapeutic psychology.