الخلاصة:
من أبرز مرتكزات إصلاح2003 حفاظه على سيرورة متواصلة وديناميكيّة حيث عرف هذا الأخير عدّة إصلاحات شملت مناهجه التّعليميّة آخرها كان سنة2016م، والّذي اصطلح عليه جزافا "إصلاحات الجيل الثّاني"، والّتي ماهي إلّا إعادة كتابة للمناهج التّعليميّة في ظلّ نفس السّياسة التّربويّة. في ظلّ الإصلاح التّربوي 2016 تمّ إلغاء الامتحان الوطني للسّنة الخامسة من التّعليم الابتدائيّ (B.E.P) كسابقة فريدة من نوعها، واستبدل بتقييم مرحليّ إلزاميّ اصطلح على تسميّته بــ " تقييم المكتسبات" يرمي إلى إعطاء صورة متكاملة وواضحة لمدى تمكّن المتعلّم من قاعدة من الكفاءات التّربويّة والثّقافيّة والتأهيليّة في جميع المواد الدّراسيّةالتي تمكّنه من مواصلة الدّراسة في مرحلة التّعليم المتوسّط، اعتمدته وزارة التّربيّة الوطنيّة في الموسم الدّراسي 2022م/2023م، مجسّدا فيما اصطلح على تسميّته بـــ "دفتر تقييم مكتسبات مرحلة التّعليم الابتدائيّ"، و الّذي يعتمد معاييرا و تقديرات يفسّرها و يضبطها دون أن يخضعها لتقييمات مقدّرة بعلامة عدديّة. نظرا لجدّة الموضوع وحداثة تطبيقه، جاءت هذه الورقة البحثيّة لدراسة الإشكاليّة الآتيّة: ما مدى فاعليّته دفتر تقييم مكتسبات التّلميذ في بناء تصوّر شامل لمهارات اللّغة العربيّة لمتعلمي السّنة الخامسة ابتدائي؟. One of the main pillars of the 2003 educational reform in preserving its continuous and dynamic progress was the introduction of several reforms, including its educational curriculum, with the latest being in 2016, known as the "Second Generation Reforms". These reforms essentially amounted to a rewriting of the educational curriculum under the same educational policy framework. As part of the 2016 educational reform, the national examination for the fifth grade of primary education (B.E.P) was abolished as a unique precedent, replaced by a compulsory interim assessment termed "Student Achievement Assessment". This assessment aims to provide a comprehensive and clear picture of the learner's mastery of a set of educational, cultural, and preparatory competencies in all subjects, enabling them to continue their studies in the intermediate education stage. The Ministry of National Education adopted it in the academic year 2022/2023, embodied in what is known as the "Primary Education Student Achievement Assessment Notebook". This assessment relies on standards and evaluations interpreted and regulated without subjecting them to assessments graded by numerical scores. Given the seriousness of the subject and the novelty of its implementation, this research paper aims to study the following problem: What is the effectiveness of the Student Achievement Assessment Notebook in constructing a comprehensive vision of Arabic language skills for fifth-grade