Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

فاعليّة إجراء تقييم المكتسبات المطبق في الموسم الدّراسي 2022م-2023م في بناء تصوّر شامل لمهارات اللّغة العربيّة لمتعلمي السّنة الخامسة ابتدائي (دراسة وصفيّة تحليليّة لدليل ودفتر تقييم مكتسبات مرحلة التّعليم الابتدائيّ)

Show simple item record

dc.contributor.author قاضي, هاجر
dc.date.accessioned 2025-01-21T10:43:40Z
dc.date.available 2025-01-21T10:43:40Z
dc.date.issued 2024-12-17
dc.identifier.issn 2588-1566
dc.identifier.issn EISSN: 2773-2517
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/7932
dc.description.abstract من أبرز مرتكزات إصلاح2003 حفاظه على سيرورة متواصلة وديناميكيّة حيث عرف هذا الأخير عدّة إصلاحات شملت مناهجه التّعليميّة آخرها كان سنة2016م، والّذي اصطلح عليه جزافا "إصلاحات الجيل الثّاني"، والّتي ماهي إلّا إعادة كتابة للمناهج التّعليميّة في ظلّ نفس السّياسة التّربويّة. في ظلّ الإصلاح التّربوي 2016 تمّ إلغاء الامتحان الوطني للسّنة الخامسة من التّعليم الابتدائيّ (B.E.P) كسابقة فريدة من نوعها، واستبدل بتقييم مرحليّ إلزاميّ اصطلح على تسميّته بــ " تقييم المكتسبات" يرمي إلى إعطاء صورة متكاملة وواضحة لمدى تمكّن المتعلّم من قاعدة من الكفاءات التّربويّة والثّقافيّة والتأهيليّة في جميع المواد الدّراسيّةالتي تمكّنه من مواصلة الدّراسة في مرحلة التّعليم المتوسّط، اعتمدته وزارة التّربيّة الوطنيّة في الموسم الدّراسي 2022م/2023م، مجسّدا فيما اصطلح على تسميّته بـــ "دفتر تقييم مكتسبات مرحلة التّعليم الابتدائيّ"، و الّذي يعتمد معاييرا و تقديرات يفسّرها و يضبطها دون أن يخضعها لتقييمات مقدّرة بعلامة عدديّة. نظرا لجدّة الموضوع وحداثة تطبيقه، جاءت هذه الورقة البحثيّة لدراسة الإشكاليّة الآتيّة: ما مدى فاعليّته دفتر تقييم مكتسبات التّلميذ في بناء تصوّر شامل لمهارات اللّغة العربيّة لمتعلمي السّنة الخامسة ابتدائي؟. One of the main pillars of the 2003 educational reform in preserving its continuous and dynamic progress was the introduction of several reforms, including its educational curriculum, with the latest being in 2016, known as the "Second Generation Reforms". These reforms essentially amounted to a rewriting of the educational curriculum under the same educational policy framework. As part of the 2016 educational reform, the national examination for the fifth grade of primary education (B.E.P) was abolished as a unique precedent, replaced by a compulsory interim assessment termed "Student Achievement Assessment". This assessment aims to provide a comprehensive and clear picture of the learner's mastery of a set of educational, cultural, and preparatory competencies in all subjects, enabling them to continue their studies in the intermediate education stage. The Ministry of National Education adopted it in the academic year 2022/2023, embodied in what is known as the "Primary Education Student Achievement Assessment Notebook". This assessment relies on standards and evaluations interpreted and regulated without subjecting them to assessments graded by numerical scores. Given the seriousness of the subject and the novelty of its implementation, this research paper aims to study the following problem: What is the effectiveness of the Student Achievement Assessment Notebook in constructing a comprehensive vision of Arabic language skills for fifth-grade ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher مجلة اللسانيات التطبيقية- كلية اللغة العربية وأدابها- جامعة الجزائر 02- أبو القاسم سعد الله ar_AR
dc.relation.ispartofseries المجلد 08;العدد 02
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject تقييم المكتسبات ar_AR
dc.subject شبكة تقييم مكتسبات التّلميذ2022 م/2023م، التّقييم التّربوي 2022م/2023م ar_AR
dc.subject دفتر تقييم مكتسبات التّلميذ ar_AR
dc.subject التّقييم في مرحلة التّعليم الابتدائيّ ar_AR
dc.title فاعليّة إجراء تقييم المكتسبات المطبق في الموسم الدّراسي 2022م-2023م في بناء تصوّر شامل لمهارات اللّغة العربيّة لمتعلمي السّنة الخامسة ابتدائي (دراسة وصفيّة تحليليّة لدليل ودفتر تقييم مكتسبات مرحلة التّعليم الابتدائيّ) ar_AR
dc.title.alternative The Effectiveness of Implementing Student Achievement Assessment in the Academic Year 2022/2023 in Constructing a Comprehensive Vision of Arabic Language Skills for Fifth Grade Learners: A Descriptive Analytical Study of a guide and Notebooks four evaluating the Achievements four the primary education. ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account