Abstract:
يعاني تلاميذ الطور الثانوي بمراحله الثلاث من صعوبات جمّة في استيعاب دروس علم العروض، وتطبيقها في تقطيع الأبيات الشعرية ومعرفة أوزانها. وهذا المقال محاولة للوقوف على أهم الصعوبات التي تعيق الفهم الصحيح والتطبيق الأمثل لهذا العلم، ما يؤدي عموما إلى نفور المتعلم من أسئلة التحليل العروضي في الامتحانات، مع إبراز أهم الأسباب واقتراح الحلول والسبل التي نراها ناجعة لتيسير الصعب من هذا العلم. Pupils in the secondary education in its three stages suffer from great difficulties in comprehending the lessons of prosody, and applying them in scansion and knowing their meters. This article is an attempt to identify the most important difficulties that impede the correct understanding and optimal application of this science, which generally leads to the learners' aversion to the prosodic analysis questions in exams, ,highlighting the reasons and suggesting solutions and ways that we see effective to ease the difficulties of this science