Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

الدرس العروضي في التعليم الثانوي واقع وآفاق

Show simple item record

dc.contributor.author سعاوي, بلال
dc.contributor.author مقدم, عائشة
dc.date.accessioned 2025-01-21T13:28:33Z
dc.date.available 2025-01-21T13:28:33Z
dc.date.issued 2024-12-17
dc.identifier.issn 2588- 1566
dc.identifier.issn EISSN: 2773-2517
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/7933
dc.description.abstract يعاني تلاميذ الطور الثانوي بمراحله الثلاث من صعوبات جمّة في استيعاب دروس علم العروض، وتطبيقها في تقطيع الأبيات الشعرية ومعرفة أوزانها. وهذا المقال محاولة للوقوف على أهم الصعوبات التي تعيق الفهم الصحيح والتطبيق الأمثل لهذا العلم، ما يؤدي عموما إلى نفور المتعلم من أسئلة التحليل العروضي في الامتحانات، مع إبراز أهم الأسباب واقتراح الحلول والسبل التي نراها ناجعة لتيسير الصعب من هذا العلم. Pupils in the secondary education in its three stages suffer from great difficulties in comprehending the lessons of prosody, and applying them in scansion and knowing their meters. This article is an attempt to identify the most important difficulties that impede the correct understanding and optimal application of this science, which generally leads to the learners' aversion to the prosodic analysis questions in exams, ,highlighting the reasons and suggesting solutions and ways that we see effective to ease the difficulties of this science ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher مجلة اللسانيات التطبيقية- كلية اللغة العربية وأدابها- جامعة الجزائر 02- أبو القاسم سعد الله ar_AR
dc.relation.ispartofseries المجلد 08;العدد 02
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject العروض ar_AR
dc.subject الدرس العروضي ar_AR
dc.subject التعليم الثانوي ar_AR
dc.subject صعوبات الإستعاب ar_AR
dc.subject مقترحات ar_AR
dc.title الدرس العروضي في التعليم الثانوي واقع وآفاق ar_AR
dc.title.alternative The metric lesson in secondary education reality and prospects ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account