الخلاصة:
في عصرٍ كثُرت مطالبهُ وعُزِّزت إمكاناتهُ، أصبح الفعل التواصلي المُعبر عن النَّقل اللَّفظي لمُختلف المعاني السَّبيل الأمثل المُعتمد في تحصيلٍ المعرفة وتحصينٍ الهويَّة الثقافية والعربيَّة، من أجل حمايتها من أيَّة مُضايقةٍ خارجية لذا نُلفي الفعال التعليمية تحتكم إلى ما أفرزته المُستجدات التكنولوجية في الترفع بأساليب تعليم اللغة العربية بالأوساط الديداكتيكية التي انتفعت من المزية الوظيفية للوسائط التقنية بسمتها التواصلية، فالتواصل التعليمي تجارةٌ رابحةٌ إذا ما تمكنَّا من استثمار نِتاج المستحدثات الرقمية بطريقة يافعة ومُعقلنةٍ تخدمه كحرفة أسلوبية تُيسر من تعليمية العربية. يُعتبر اللسان لِما في العقل تُرجمان فمن خلاله وحده نتمكن من تجسيد الفعل التواصلي بأداء لغوي احترافي للحرف العربي بالميدان التعليمي، عبر الوسائط الرقمية لآثارها النفعية ذات الفوائد البراغماتية فقد طورت من الفعال التواصلية وعززت من المواقف التفاعلية حيث أضفت سمة التفاعل الصفي بالحوار النافع والنقاش المثمر، كما نوعت من أساليب تدريس العربية وانتشلتها من بوتقتها النمطية من خلال ما وفرته من تقنيات آلية جمعت مابين سمتي الصوت والصورة كالسبورة البيضاء التفاعلية والأقلام الالكترونية الناطقة وكذا المنصات التعليمية التي ابتدعت سرحاً تعليمياًّ افتراضياًّ بات متعلم اللغة العربية من خلاله معلم نفسه عبر تحكمه في التقنية الرقمية واحتكامه إليها. Abstract : In an era of increasing demands and enhanced capabilities, the communicative act that expresses the verbal transmission of various meanings has become the optimal method adopted in acquiring knowledge and fortifying the cultural and Arab identity, in order to protect it from any external harassment. Therefore, we find that educational activities are subject to what has been produced by technological developments in advancing the methods of teaching the Arabic language in didactic circles that have benefited from the functional advantage of technical media with their communicative nature. Educational communication is a profitable trade if we are able to invest the results of digital developments in a youthful and rational way that serves it as a stylistic craft that facilitates the teaching of Arabic. The tongue is considered the translator of what is in the mind. Only through it can we embody the communicative act with a professional linguistic performance of the Arabic letter in the educational field, through digital media for its beneficial effects with pragmatic benefits. It has developed communicative activities and enhanced interactive situations, as it has added the feature of classroom interaction with useful dialogue and fruitful discussion. It has also diversified the methods of teaching Arabic and rescued it from its stereotypical crucible through what it has provided of automated technologies that combine the features of sound and image, such as the interactive whiteboard and talking electronic pens, as well as educational platforms that have created a virtual educational theater through which the learner of the Arabic language has become his own teacher by controlling and resorting to digital technolog