Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

المغالطات الحجاجية -وقيم التنشئة السياسية للطفل في الخطاب المرئي إشهار زين: سيدي الرئيس

Show simple item record

dc.contributor.author باسط, فريدة
dc.contributor.author بوعكاز, ليلى
dc.date.accessioned 2025-01-23T08:32:42Z
dc.date.available 2025-01-23T08:32:42Z
dc.date.issued 2024-12-17
dc.identifier.issn 2588-1566
dc.identifier.issn EISSN2773 - 2517
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/7951
dc.description.abstract تتوخى هذه الورقة البحثية النظر في المغالطات الحجاجية في الخطاب المرئي إشهار زين: سيدي الرئيس وتأثير تلك المغالطات الحجاجية في قيم التنشئة السياسية للطفل ،كونه يندرج ضمن الخطاب المرئي الموجه للطفل الذي فرضته العولمة الإعلامية على الطفل المعاصر سعيا منها لإعادة تشكيل هوية الطفل العربي وتوجيه أفكاره نحو توجه معين . وذلك من وجهين: أحدهما تحليل الجانب اللغوي والأيقوني للخطاب في إطار المقام. وثانيها الكشف عن الأبعاد الفكرية والأيديولوجية الكامنة فيه من خلال تقديم أدلة معرفية للاعتراض على الدعوى. وقد خلص البحث إلى نتائج تضمن أولا؛ الكشف عن الآليات والتقنيات البلاغية والمنطقية المشكلة لهذا الخطاب وأهمها الإضمار، وثانيا؛ بيان دواعي وأسباب المغالطات اعتماداً على النماذج المعرفية، والتي وضحنا من خلالها أوجه التغليط في أبعاده السياسية والثقافية والأخلاقية. This research paper aims to examine the fallacies in argumentation within the visual discourse of the Zain advertisement titled "Mr. President" and the impact of these argumentative fallacies on the values of political socialization in children. Because it falls within the visual discourse directed at the child that media globalization has imposed on the contemporary child in an effort to reshape the identity of the Arab child and direct his thoughts towards a specific direction. The analysis is conducted from two perspectives: firstly, analyzing the linguistic and iconic aspects of the discourse within the context of the situation, and secondly, uncovering the intellectual and ideological dimensions embedded in it by presenting cognitive evidence to challenge the claims. The research concludes with findings that first reveal the mechanisms and rhetorical and logical techniques forming this discourse, most notably ellipsis; and secondly, it explains the reasons and causes of these fallacies based on cognitive models, through which we elucidate the aspects of misleading In its political, cultural, and moral dimensions. ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher مجلة اللسانيات التطبيقية- كلية اللغة العربية وأدابها- جامعة الجزائر 02- أبو القاسم سعد الله ar_AR
dc.relation.ispartofseries المجلد 08;العدد 02
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject الحجاج ar_AR
dc.subject المغالطة ar_AR
dc.subject الخطاب المرئي ar_AR
dc.subject الطفل ar_AR
dc.subject argumentation ar_AR
dc.subject fallacy ar_AR
dc.subject visual discourse ar_AR
dc.subject the child ar_AR
dc.title المغالطات الحجاجية -وقيم التنشئة السياسية للطفل في الخطاب المرئي إشهار زين: سيدي الرئيس ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account