الخلاصة:
تتجلّى وظيفة الأدب الساخر في فضح قبح السلوك البشري والكشف عن الجوانب المظلمة في المجتمعات والمؤسسات، ولا يكتمل مفهوم الأدب الساخر إلا من خلال اكتمال الحلقة التواصلية التي يشترك فيها فاعلان رئيسان وهما مبدع السخرية ومتلقيها الذي لا يقلّ دوره عن دور سابقه أهمية، علما أن الموقف الحجاجي يفترض وجود ثلاثة أطراف رئيسة هي: المحاجج، رأيه، الحجة.
وقد وقع اختيارنا على قصائد شعر أحمد مطر، ومن ثمّ ارتأينا أن نتّخذ لافتاته موضوعا حجاجيا وفق مقاربة تداولية، نظرا لتشبعها بالأسلوب الساخر المصوغ في طابع حجاجي يسعى الشاعر من خلاله إلى اكتساب دعم المتلقي وإقناعه بصحة دعواه أو بسداد حكمه الذي أطلقه على المسخور منه، وقد عمدنا إلى ذلك انطلاقا من إشكالية كبرى حاولنا الإجابة عنها في متن الأطروحة، وهي: كيف وظّف أحمد مطر الحجاج الساخر في أشعاره السياسية؟ وما مدى تأثيرها على المتلقي؟ وقد تفرّعت عنها جملة من الإشكاليات وهي كالآتي: ممن سخر؟ لماذا سخر، متى سخر؟
وعلى هذه المعطيات أرسيت أركان بحثي الموسوم "حجاجية السخرية في شعر أحمد مطر مقاربة تداولية" وتقوم على فصل نظري بمبحثين وثلاثة فصول تطبيقية، هذا وذيّلنا كل فصل من الفصول الثلاثة بخاتمة تحوصل أهم القضايا المتطرق إليها،
هذا وذيّلنا كل فصل من الفصول الثلاثة بخاتمة تحوصل أهم القضايا المتطرق إليها.
The function of satirical literature aims to reveal the ugliness of human behavior and the dark sides of societies and institutions. The concept of satirical literature is not complete except through the completion of the communication circle in which two main actors participate, namely the creator of the satire and its recipient, whose role is no less important than the role of the previous one, noting that the situation of argumentation assumes the existence of three main parties: the argumentator, his opinion, and the argument. In this context, we chose a corpus full of sarcasm, represented by the poetry of Ahmed Matar, then we decided to take his sarcasm as an argumentative topic according to a pragmative approach due to their saturation with the sarcastic style made in an argumentative nature through which the poet seeks to gain the support of the recipient and convince him of the validity of his claim or the repayment of the judgment he made. Based on that we aim to answer those main questions: How did Ahmed Matar employ satire in his political poetry? What is the extent of its impact on the recipient? Who was mocked? Why did he mock, when did he mock? Based on these data, I established the foundations of my research entitled The Argument of Sarcasm in Ahmed Matar’s poetry - a pragmatic approach devided on a theoretical chapter with two sections and three applied chapters, where we eend each of the three chapters with a conclusion that addresses the most important issues.