الخلاصة:
نسعى في هذه الدراسة إلى تحليل العلاقة بين التاريخ، والرواية؛ ولعلّ الرواية الجزائريّة المعاصرة حاولت عن طريق السرد إعادة كتابة تاريخها واستعادة ذاكرتها.
وقد جاءت هذه الرسالة بعنوان: "أسئلة التاريخ في الرواية الجزائريّة المعاصرة "؛ وللإجابة عن الإشكالية: "هل استطاعت الرواية الجزائرية المعاصرة مساءلة التاريخ، وما حدود مساءلتها للتاريخ ونقدها؟
اخترنا ثلاثة نماذج مستعينين بمجموعة من الأدوات الإجرائية التي تمنحها لنا المقاربة الثقافيّة، مراعاة لسياقات النصوص السرديّة.
وقد تكونت خطّة هذا العمل من مدخل مفاهيمي، وفصل نظري حاولنا فيه الموازنة بين ما هو روائي وما هو تاريخي، ومعرفة حدود الكتابة التاريخية والبعد الإيديولوجي للتاريخ، ومن ثم الطّرق والكيفيات التي يتم بها كتابة التاريخ.
وفصلان تطبيقيان؛ الفصل الثاني " تسريد التّاريخ روائيا"، وكان لمعرفة الآليات والتقنيات التّي تحضر في العمل السّردي. والفصل الثالث " الرواية بين سؤال الذّاكرة وسؤال الهوية"؛ بُغيةَ إبراز الأسئلة المتعلقة بحدود الذّاكرة والهوية المبثُوثة في ثنايا المُدوّنات قيد الدّراسة، وأنهينا بحثنا بخاتمة أجملنا فيها أهمّ ما توصلنا إليه من نتائج
In this study, we aim to analyze the relationship between history and the novel. The contemporary Algerian novel has perhaps attempted, through narrative, to rewrite its history and reclaim its memory.
This thesis is titled "Questions of History in the Contemporary Algerian Novel"; and to address the issue: "Has the contemporary Algerian novel managed to question history, and what are the limits of its questioning and critique of history?" we selected three models using a set of procedural tools provided by the cultural approach, considering the contexts of the narrative texts.
The structure of this work consists of a conceptual introduction and a theoretical chapter in which we tried to balance what is fictional and what is historical, understand the limits of historical writing, and the ideological dimension of history, and then the methods and ways in which history is written.
There are two practical chapters; the second chapter, "Narrating History Fictionally," aimed to understand the mechanisms and techniques present in the narrative work. The third chapter, "The Novel Between the Question of Memory and the Question of Identity," sought to highlight the questions related to the limits of memory and identity embedded within the studied texts. We concluded our research with a conclusion summarizing the most significant findings