الخلاصة:
تسعى هذه الدراسة إلى محاولة الخروج بالجسد، كما قاربته الكثير من الدراسات الأدبية، من مفهوم الموضوعة أو الصورة ذات الخلفية الفينومينولوجية/ النفسية/ اللسانية، إلى مفهوم العلامة. وليس المقصود بالعلامة تلك التي تقوم عليها السيميائيات ذات المرجعية اللسانية أو الفينومينولوجية، بل هي ما يبعث على التفكير انطلاقا من الأحاسيس الجسدانية، بشكل لا يفصل بين النصّ وقارئه ومبدعه، ولا يعيد بناء أو تمثّل أو تصوّر موضوع العمل الفنيّ. وعلى هذا الأساس، عمدت الدراسة إلى مساءلة مفهوم الجسد في أبعاده الثنائية (الجسد/الروح، الجسد/العقل، الجسد/الوعي)، ثم الاعتماد– للوصول إلى العلامة كإحساس وصيرورة- على مفهوم الجسم الذي ظلّ في الفلسفات الثنائية، وحتى الفلسفة الفينومينولوجية مرتبط بالجانب الحيواني، وهكذا سنحاول تجاوز مقاربة الجسد كموضوعة أو صورة يتصورها ويتمثّلها القارئ، إلى علامة وصيرورة وإحساس، ترتبط بمفهوم الجسم في حالته البكر والمتوحشة.
This study aims to move away from the concept of the figure or image with a phenomenological/psychological/linguistic background, as approached by many literary studies, towards that of the sign. The sign in question is not the one upon which semiotics with linguistic or phenomenological references are based, but rather what prompts reflection from bodily sensations, without a clear separation between the text, its reader, and its creator, without reconstructing, representing, or visualizing the artistic object. On this basis, the study delved into the concept of the body in its binary dimensions (body/mind, body/spirit, body/consciousness), then relying – in order to access the sign as sensation and intuition – on the concept of the body that has remained in binary philosophies, and even the phenomenological philosophy associated with the animal aspect, thus we will try to surpass the approach of the body as a subject or image visualized and represented by the reader, towards the sign, the becoming , and the sensation linked to the concept of the body in its pristine and wild state