الخلاصة:
يسعى هذا البحث الموسوم بتفاعل الانساق السيميائية في روايتي حمام الدار لسعود السنعوسي ورواية حائط المبكى لعزالدين الجلاوجي إلى الكشف عن مدى تداخل الانساق السيميائية في الرواية العربية المعاصرة ولقد خصصنا الدراسة بروايتي حمام الدار لسعود السنعوسي وحائط المبكى لعزالدين الجلاوجي، كونهما من الاعمال التي اعتمدت الفن التشكيلي كتقنية تشارك السرد في تمرير المعنى إلى القارئ، اعتمدنا في التحليل على المنهج السيميائي والنقد الثقافي كونهما الأنسب والاجدر على كشف المعنى المضمر، ولقد حاولنا الكشف عن مدى تواصل وتضافر الانساق الثقافية من خلال تحليل الشخصيات الروائية وكذا الفضاء الروائي باعتبارهما من الأركان الأساسية في المعمار السردي وكذا بوتقة تتجمع فيها الانساق المضمرة وتنصهر لتكشف ما هو متواري، والانساق السيميائة اللغوية منها والبصرية، هذا التفاعل أعطى امتداد أوسع لتحليل النص باعتباره رسالة مبطنة تسبح في ركام من الانساق المضمرة والمتوارية خلف الفنية والجمال.
This research, titled "The Interaction of Semiotic Patterns in the Novels Hamam Al-Dar by Saud Al-Sanousi and Hajar Al-Mubakki by Azeddine Al-Jallaouli," aims to uncover the extent of interplay of semiotic patterns in contemporary Arabic novels. The study focuses on the novels Hamam Al-Dar by Saud Al-Sanousi and Hajar Al-Mubakki by Azeddine Al-Jallaouli, as they are works that utilize visual art as a technique to contribute to conveying meaning to the reader. The analysis relies on semiotic methodology and cultural criticism, considering them the most suitable and effective in revealing implicit meaning.
The research attempts to explore the continuity and collaboration of cultural patterns through the analysis of narrative characters and the narrative space, considering them fundamental elements in narrative architecture and a crucible where implicit patterns converge and fuse to unveil what is hidden. Both linguistic and visual semiotic patterns are examined, providing a broader extension to the analysis of the text as an implicit message swimming in the rubble of hidden and artistic beauty