الخلاصة:
تهدف الدراسة الحالية إلى التّعرف على إتجاهات المختصين النّفسيّين والمرشدين نحو دورهم في دمج أطفال التوحد بمدارس الاندماج بصبراتة غرب طرابلس (ليبيا) ،مع أقرانهم العاديين في الفصول بالمدارس العامة، وما طبيعة هذا الاتّجاه ( إيجابي- سلبي) الذي يعزى لـ:متغير الجنس، التّخصّص، ومكان العمل؛ وقد تمّ استخدام المنهج الوصفي وذلك لمناسبته لطبيعة الدراسة. والتي أجريت على عينة (20) من المختصين النفسانيين والمرشدين، تم اختيارهم بطريقة قصدية، وتم استخدام استبيان لجمع البيات واختبار الفرضيات. أشارت النتائج أن الاتّجاهات إيجابية للمختصين النفسيين تجاه دورهم في دمج أطفال التوحد في المدارس العامة، كما بينت عدم وجود فروق دالة إحصائيا في اتجاهات المرشدين والمختصين النفسنيين تعزى لمتغير الجنس والتخصص، لهذا وجب التركيز على دور المرشدين والاختصاصين النفسانيين وزيادة الاهتمام بأطفال اضطراب طيف التوحد، ودمجهم في المدارس العامة.
This study aims to identify the attitudes and the role of counselors and psychologists toward integration of autistic children in integration schools in Sabratha (west of Tripoli. Libya) with their normal peers in public schools classes and the nature of this trend (positive - negative), which is attributed to the (gender - specialization - workplace). the descriptive method was used because of its suitability for the nature of the study which it was conducted on a sample of (20) counselors and psychologists who were selected intentionally. The questionnaire as a tool for data collection and test the hypothesis. The results showed that the attitudes of psychologists are positive forward their role in integrating autistic children in public schools, also there are no statistically significant differences in the attitudes of counselors and psychologists to the variables of gender, specialization, and place of work. Therefore, it is necessary to focus on the role of counselors and psychologists and to increase attention to children with autism spectrum disorder and integrate them into public schools.