Abstract:
هدفت الدراسة إلى معرفة تأثير الطمأنينة الانفعالية على السلوك العدواني لدى مراهقي مرحلة التعليم الثانوي، والكشف عن مستوى الشعور بالطمأنينة الانفعالية ومستوى السلوك العدواني. وهل هناك علاقة بين الطمأنينة الانفعالية والسلوك العدواني لدى مراهقي مرحلة التعليم الثانوي. وماهي مساهمة الطمأنينة الانفعالية في تفسير السلوك العدواني لديهم. واعتمدنا المنهج الوصفي في الدراسة، وقد طبقنا في دراستنا مقياس الطمأنينة الانفعالية لصاحبته زينب شقير(2005) ومقياس السلوك العدواني لـ أمال عبد السميع مليجي باطلة"(2003) على عينة قوامها ر75 تلميذ وتلميذة (36 ذكور و39 اناث) فكانت أهم النتائج كالتالي: عينة الدراسة تتمتع بمستوى مرتفع في الطمأنينة الانفعالية، ومستوى ضعيف للعدوانية، وأن هناك علاقة ارتباطية عكسية قوية بين الطمأنينة الانفعالية والسلوك العدواني، وكلما ارتفعت درجة الطمأنينة الانفعالية بمقدار وحدة انخفض السلوك العدواني بمقدار (0.395) وحدة
This study aimed to investigate the impact of emotional reassurance on aggressive behavior among high school adolescents, examining the levels of emotional reassurance and aggression, and exploring the relationship between the two variables. The study employed a descriptive research method and utilized the Emotional Reassurance Scale developed by Zainab Shaqeer (2005) and the Aggressive Behavior Scale by Amal Abdel Samie Mleigi Batilah (2003). The sample comprised 75 students (36 males and 39 females). Key findings revealed a high level of emotional reassurance and a low level of aggression in the study sample. A strong inverse correlation was identified between emotional reassurance and aggression, indicating that higher emotional reassurance levels were associated with lower levels of aggressive behavior (β = -0.395). This research contributes to understanding the dynamics of emotional reassurance and its role in mitigating aggressive behavior among high school adolescents.