الخلاصة:
يهدف هذا البحث إلى الكشف عن مدى إسهام " وضعية تعلم الإدماج" في إكساب متعلمي السنة الأولى من التعليم المتوسط الرصيد اللغوي المتضمن في نصوص فهم المنطوق وفهم المكتوب المدرجة في كتاب اللغة العربية، انطلاقا من تقييم كفاءة فهم المتعلم لهذا الرصيد ثم كفاءته في توظيفه ضمن وضعية تعلم الإدماج، وذلك بغية التركيز على ضرورة تقييم الكفاءة الإفرادية في الإنتاجات الكتابية، باعتبارها الأساس في بناء الكفاءة اللغوية والتواصلية لدى المتعلم
This research aims to investigate the extent to which "written expression" help first-year middle school students to acquire the vocabulary included in oral and written comprehension texts of Arabic language textbook. The research starts by assessing the learner's comprehension proficiency of this vocabulary and then evaluates his/her competence in employing it in written expression. The goal is to emphasize the importance of evaluating individual proficiency in written expressions, as a basis for building the learner's linguistic and communicative competence.