الخلاصة:
تبنت المنظومة التربوية في الجزائرية مقاربة مناهج الجيل الثاني حديثا، كمشروع إصلاحي جديد آخر
الهدف منه الانتقال إلى مدرسة الجودة وتحسين مخرجات التعليم والتعلم، والرفع من نظام التعليم بصفة عامة
وهذا مسايرة للنظم التربوية والمدرسة العالمية، ومواكبة للانفجار المعرفي والعلمي والتكنولوجي الموجود، إلا أن
هذه المقاربة الحديثة أثارت جدلا وسط الفاعلين في المدرسة الجزائرية، بسبب ضبابيتها وغموض مرجعياتها
ومفاهيمها وضعف المردود المدرسي نتيجة تبنيها، لذلك يحاول هذه الدراسة استجلاء إشكالية أسس بناء تلك
المناهج عند المتلقي عامة والفاعلين في المدرسة خاصة، وبيان أهدافها والمفاهيم التي تقوم عليها، ومرجعياتها
المعرفية ؟ وقد توصلت إلى أن:
- هذه المناهج رؤية جديدة للإصلاح التربوي هدفها تجويد المردود المدرسي من خلال تكريس مبدأ التعلم.
وإلغاء سلطة المعلم،و الانتقال من المقاربة بالكفاءات إلى المقاربة الشاملة عبر المنهج النسقي.
- هذه المناهج تقوم على مرجعيات النظرية البنائية،البنائية الاجتماعية والمقاربة النسقية.
The educational system in Algeria has adopted the approach of the second generation curricula recently, as another new reform project, aimed at moving to a quality school, improving teaching and learning outcomes, and raising the education system in general, and this is in line with the educational systems and the international school, and keeping pace with the existing knowledge, scientific and technological explosion, but this modern approach has sparked controversy among the actors in the Algerian school, because of its blurring, the ambiguity of its references and concepts, and the weakness of the school return as a result of its adoption, so it tries This study clarifies the problem of the foundations of building these curricula for the recipient in general and the actors in the school in particular, and a statement of its objectives and concepts on which it is based, and its cognitive references? It has concluded that:
- These curricula are a new vision for educational reform aimed at improving school returns by dedicating the principle of learning. And the abolition of the authority of the teacher, and the transition from a competency approach to a comprehensive approach through the systemic approach.
- These approaches are based on the references of constructivist theory, social constructivism and the systemic approach.