الخلاصة:
مست التغيرات والتحولات الاجتماعية والاقتصادية مختلف جوانب البنية الاجتماعية التي مرت بها الأسرة الجزائرية، من نمط تقليدي مصمم على أساس أسرة ممتدة إلى نمط حديث مصمم على أساس أسرة نوتية مكونة من الزوجين والأطفال،ومع التغيرات التي حدثت ازدادت فيه مسؤوليات المرأة فأصبحت تتحمل أدوار كثيرة ومختلفة داخل الاسرة وخارجها، ما دفع بالمرأة العاملة إلى البحث عن مكان آمن يتكفل برعاية أولادها. فأصبحت رياض الأطفال أو الروضة المؤسسة الاجتماعية التي تلي الأسرة في تربية الطفل. فهي الوسط الذي ينمو فيه الطفل خارج الأسرة ويمضي فيه أغلب وقته. فدورها التربوي يكمن في التنشئة الاجتماعية ، التي تعتبر عملية، تربية وتعليم وتعلم وتفاعل اجتماعي .و تعتمد الروضة على عنصر أساسي رئيسي في تربية الطفل ، وهي المربية التي قد تحدد علاقاته الاجتماعية من قواعد اللغة والسلوك التي يتعامل بها مع الآخرين، و يتم اختيارها بعناية بالغة من خلال مجموعة من المعايير الخاصة بالسمات والخصائص الجسمية، والعقلية، الاجتماعية والأخلاقية المناسبة لمهنة تربية الطفل، فهي مسؤولة عن تنشئته اجتماعيا، وهذا باعتمادها على آليات التنشئة الاجتماعية من توجيهات مباشرة لسلوك الطفل وتعليمه سلوكات جديدة. وبناء علاقات اجتماعية سليمة.The changes and transformations in the social and economic aspects have touched various dimensions of the social structure experienced by the Algerian family. This shift moved from a traditional pattern based on the extended family to a modern pattern based on the nuclear family, consisting of the couple and their children. With these changes, the responsibilities of women have increased, making them bear various roles both inside and outside the family. This has led working women to seek a safe place that takes care of their children. Thus, kindergartens or nurseries have become the social institutions that follow the family in raising the child. They provide an environment in which the child grows outside the family and spends most of their time. Their educational role lies in socialization, which is considered a process of education, teaching, learning, and social interaction. The kindergarten relies on a key element in child upbringing, which is the educator. The educator can shape the child's social relationships through the rules of language and behavior they use with others. They are carefully selected based on a set of criteria related to physical, mental, social, and moral traits suitable for the profession of child upbringing. The educator is responsible for socializing the child by relying on socialization mechanisms, such as direct guidance of the child's behavior and teaching new behaviors, and building healthy social relationships