الخلاصة:
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن متطلبات تحسين المناخ المدرسيوتأثيره على جودة التعليم، من خلال معرفة متطلبات تحسين المناخ المدرسي بالمدارس الابتدائية بولاية مستغانم من وجهة نظر المديرين والأساتذة، وأهمالمعوقاتالتيتحولدونتوفرمناخمدرسيمناسب في المدارس الابتدائية، وكذلك معرفة إذا كان المناخ المدرسي كمتنبئ لجودة التعليم المدرسي، وفيما إذا وجداختلاف في اتجاهالأفرادإزاءالمناخ حسب الجنس، و الأقدمية، والمسمى الوظيفي، و المنطقة التعليمية. ثمَ جمع البيانات باستخدام مقياس المناخ المدرسي ومقياس جودة التعليم قام ببنائها الطالب الباحث، حيث تم تطبيق المقياسين على عينة تكونت من 471 أستاذا يعملون في المدارس الابتدائيةالمتواجدة بولاية مستغانم. ولقد أسفرت النتائج على أن أهم متطلبات تحسين المناخ المدرسي بالمدارس الابتدائية بولاية مستغانم من وجهة نظر المديرين والأساتذة هو إعفاء الأساتذة من المهام غير البيداغوجيةوتوفير الوسائل. وأن أهم المعوقات التي تحول دون توفر مناخ مدرسي مناسب هو نقص الوسائل التعليمية وكثافة المناهجوسوء الظروف المهنية. كما يعتبر المناخ المدرسي كمتنبئ لجودة التعليم المدرسي. وعدم وجود اختلاف في اتجاهالأفرادإزاءالمناخ حسب الجنسو الأقدمية والمسمى الوظيفي. كما أبرزت نتائج البحث وجود اختلاف في اتجاهالأفرادإزاءالمناخ المدرسي حسب المنطقة التعليمية لصالح المدارس الحضرية وشبه الحضرية مقارنة بالمدارس في المناطق الريفية.The aim of this study was to uncover the requirements for improving the school climate and its impact on the quality of education. This was done by identifying the requirements for improving the school climate in primary schools in the state of Mostaganem from the perspectives of principals and teachers. Additionally, the study sought to determine the main obstacles that hinder the availability of a suitable school climate in primary schools. It also aimed to investigate whether the school climate predictsthequalityofeducationand whether there are differences in individuals' perceptions of the climate based on gender, seniority, job title, and educational region.Data was collected using a school climate scale and an education quality scale developed by the researcher. Both scales were applied to a sample of 471 teachers working in primary schools in the state of Mostaganem. The results revealed that the most important requirements for improving the school climate, according to the perspectives of principals and teachers, were relieving teachers from non-pedagogical tasks and providing resources. The main obstacles that hinder the availability of a suitable school climate were the lack of resources, the need to provide resources as a requirement, the density of the curriculum, and poor working conditions. The study also found that the school climate serves as a predictor of the quality of education. Moreover, there were no differences in individuals' perceptions of the climate based on gender, seniority, or job title. However, there were differences in individuals' perceptions of the school climate based on the educational region, with urban and semi-urban schools having a more favorable perception compared to schools in rural areas.