Abstract:
تشكل العلوم اللغوية وتعليميتها حلقة متكاملة يستفيد فيها كل ميدان من الآخر، ومن بين هذه العلوم نجد علم الصرف الذي يرتبط ارتباطا وثيقا بتعليم المفردات اللغوية، ذلك أن المستوى الصرفي له علاقة مباشرة بالمستوى المعجمي، فاكتساب المتعلم لرصيد مفرداتي متكامل ومتنوع لا ينفك عن اكتساب الأوزان الصرفية لهذه الكلمات سواء بطريقة واعية أم لا، لذا ارتأينا إجراء دراسة لأهم التمارين الصرفية التي تخدم اكتساب المفردات عند المتعلمين انطلاقا من الكتابين المدرسيين الخاصين بالسنة الرابعة من التعليم الابتدائي (كتاب الدروس وكراس النشاطات)، وهذا بهدف إبراز التقاطع الموجود بين علم الصرف وعلم المفردات وتكاملهما، واستغلال تلك العلاقة في بناء المعجم اللغوي للمتعلم وتطويره خاصة فيما يتعلق بآلية الاشتقاق التي تعتبر السمة المميزة للغة العربية، حيث أكدت نتائج الدراسة دور الآليات الصرفية المبرمجة في إثراء هذا الرصيد وإنماء الحصيلة اللغوية له.
Linguistic sciences and their didactics form an integrated circle in which each field benefits from the other. Among these sciences we find morphology, which is closely linked to teaching vocabulary, as the morphological level has a direct relationship to the lexical level. The learner’s acquisition of an integrated and diverse vocabulary resource is inseparable from the acquisition of morphological weights. For these words, whether consciously or not, we decided to conduct a study of the most important morphological exercises that serve learners’ vocabulary acquisition based on the two books for the fourth year of primary school), with the aim of highlighting the intersection between morphology and lexicology and their integration. And exploiting this relationship in building the learner’s vocabulary and developing it. The results of the study confirmed the role of morphological mechanisms in enriching this repertoire.