Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

عوامل عزو النجاح والفشل الدراسيين وعلاقته بتقدير الذات (دراسة على عينة من تلاميذ السنة الثالثة ثانوي)

Show simple item record

dc.contributor.author الورعادي, فاتح
dc.contributor.author بن الطاهر, سليم
dc.date.accessioned 2025-02-02T11:39:47Z
dc.date.available 2025-02-02T11:39:47Z
dc.date.issued 2021-12-29
dc.identifier.issn 2253-0495
dc.identifier.issn EISSN: 2602-6384
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/8025
dc.description.abstract :ملخص هدفت الدراسة إلى البحث في العلاقة بين عوامل عزو النجاح والفشل الدراسيين وتقدير الذات لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي، طبقت الدراسة على عينة مكونة من 80 تلميذ وتلميذة، بحيث تم تطبيق مقياس عزو النجاح والفشل الدراسين ومقياس تقدير الذات، كما حاولنا التعرف على الاختلافات في درجة تقدير الذات وتوصلنا إلى أن العلاقة الارتباطية ضعيفة بين عوامل عزو النجاح والفشل الدراسيين وتقدير الذات، كما أن الفروقات في عوامل العزو الداخلية والخارجية للنجاح والفشل الدراسيين لم تظهر على مستوى الجنس في حين ظهرت الفروق في تقدير الذات على مستوى الجنس لصالح الإناث، ولما كانت عملية العزو عملية فارقيه تتحكم فيها محددات داخلية وخارجية أهمها الأسلوب الإدراكي للفرد الذي يعالج به المواقف التي تمر بها، ولما كان تقدير الذات عاملا متغيرا نسبيا بتغير الحالة النفسية والجسمية والاجتماعية للفرد ومدى تكيفه مع متطلبات البيئة فإن النتائج التي توصلت إليها دراستنا لا يمكن تعميمها على كل التلاميذ تبقى مرتبطة بعينة الدراسة. وهذا ما تتسم به طبيعة البحوث. Abstract: The study aimed to investigate the relationship between the factors attributing academic success and failure and self-esteem among third-year high school students. The study was applied to a sample of 80 male and female students, so that the study success and failure attribution scale and the self-esteem scale were applied, and we also tried to identify differences in the degree of appreciation. The self and we concluded that the correlation is weak between the factors attributing academic success and failure and self-esteem, and that the differences in the internal and external factors of attribution to academic success and failure did not appear at the level of sex, while differences appeared in self-esteem at the level of sex in favor of females. Its difference is controlled by internal and external determinants, the most important of which is the individual's cognitive method by which he addresses the situations that you are going through, and since self-esteem is a relatively variable factor due to the change in the psychological, physical and social state of the individual and the extent of his adaptation to the requirements of the environment, the results of our study cannot be generalized to all students With a sample study. This is characterizes of research. ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher المرشد-مخبر القياس والإرشاد النفسي-كلية العلوم الاجتماعية-جامعة الجزائر2 أبو القاسم سعد الله ar_AR
dc.relation.ispartofseries 11;2
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject عزو النجاح ar_AR
dc.subject عزو الفشل ar_AR
dc.subject تقدير الذات ar_AR
dc.subject Self-esteem ar_AR
dc.subject Attribution of failure ar_AR
dc.subject Attribute success ar_AR
dc.title عوامل عزو النجاح والفشل الدراسيين وعلاقته بتقدير الذات (دراسة على عينة من تلاميذ السنة الثالثة ثانوي) ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account