الخلاصة:
يطمح هذا البحث إلى مقاربة الخطاب الرّوائي المغاربي في ضوء أطروحات باختين، وفي سبيل تحقيق هذا المبتغى، وضعنا روايتي " لعبة النسيان" لمحمد برادة و"وطن من زجاج" لياسمينة صالح تحت المحكّ النّقدي الباختيني. من هنا، جاء موضوع بحثنا بعنوان: " الحوارية في روايتي" لعبة النسيان" لـمحمد برادة و"وطن من زجاج" لياسمينة صالح.
ومن هذا المنطلق، تبنينا المقاربة السوسيولوجيّة الباختينّية منهجا ورؤيّة للكشف عن تجلّيات الحواريّة، معتمدين في ذلك على مجموعة من الأدوات الإجرائيّة التحليليّة لمقاربة المدوّنتين، والتي تعتمد التّحليل الأسلوبي الإيديولوجي من خلال أطروحات باختين
The aspiration of this research is to approach the Maghreb novelist discourse in the light of Bakhtin’s theses. Thus, in order to attain this target, we put the two novels “The Game of Forgetting” by Mohamed Berrada and “A Homeland of Glass” by Yasmina Salah under the Bakhtin’s critical test. In the light of which, the topic of our research came under the title: The Dialogism in the two novels of “The Game of Forgetting” by Mohamed Berrada and “A Homeland of Glass” by Yasmina Salah.
For attainment purpose of this goal, we will start in this research from a set of hypotheses and problems that raise the following questions:-
we adopted the Bakhtinian sociological approach as a method and vision to reveal the manifestations of the dialogue, relying therein on a set of procedural-analytical tools for the approach of the two blogs, which adopts the stylistic ideological analysis through the theses of Bakhtin