الخلاصة:
هدفت الدراسة إلى الوقوف على أثر استراتيجية التعلّم التعاوني في تنمية مهارات الفهم القرائي بمستوياته (الحرفي، الاستنتاجي، التقيمي، الإبداعي)، لدى عينة من ذوي صعوبات تعلم القراءة. ولتحقيق ذلك استخدم المنهج شبه التجريبي، حيث طبقت الدراسة على عينة بلغ حجمها(32) تلميذاً من تلاميذ الصف الرابع الابتدائي بابتدائية هواري بومدين بمدينة عين الحجل، وتمثلت أدوات الدراسة في ما يلي:
أ. اختبار صعوبة تعلّم القراءة (نص العطلة). ب. اختبار الفهم القرائي. ج. دليل الأستاذ القائم على استراتيجية التعلّم التعاوني.
وأهم الأساليب والمعالجات الاحصائية هي: المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، واختبار (ت) ستیـودنت ذو الاتجاه الـواحد وتمَّ التوصل إلى النتائج التالية للدراسة:
-توجد فروق دالة إحصائياً لدى أفراد المجموعة التجريبية في مهارات الفهم القرائي لدى تلاميذ ذوي صعوبات التعلم.
- توجد فروق دالة إحصائياً لدى أفراد المجموعة التجريبية في مهارة (الفهم الحرفي) لصالح القياس البعدي.
- توجد فروق دالة إحصائيًا لدى أفراد المجموعة التجريبية في مهارة (الفهم الاستنتاجي).
- لا توجد فروق دالة إحصائيا لدى أفراد المجموعة التجريبية في مهارة (الفهم التقيمي).
- توجد فروق دالة إحصائيا لدى أفراد المجموعة التجريبية في مهارة (الفهم الإبداعي).
The study aimed to determine the impact of the cooperative learning strategy on developing reading comprehension skills at its levels (literal, deductive, evaluative, and creative), among a sample of people with learning to read difficulties. To achieve this, the quasi-experimental approach was used, where the study was applied to a sample size of (32) fourth-grade students at Houari Boumediene Primary School in the city of Ain Al-Hedjal. The study tools were as follows:
a. Test of difficulty in learning to read (holiday text). B. Reading comprehension test. C. A professor's guide based on the cooperative learning strategy.
The most important statistical methods and treatments are: arithmetic averages, standard deviations, and the one-way Student t-test. The following results of the study were reached:
- There are statistically significant differences among members of the experimental group in the reading comprehension skills of students with learning difficulties.
- There are statistically significant differences among members of the experimental group in the skill (literal comprehension) in favor of the post-measurement.
- There are statistically significant differences among members of the experimental group in the skill (deductive understanding).
- There are no statistically significant differences among members of the experimental group in the skill (evaluative understanding).
- There are statistically significant differences among members of the experimental group in the skill (creative understanding).