الخلاصة:
تهدف هذه الدراسة الى علاج اضطرابات الإدراك المكاني (الفضاء) و التآزر البصري الحركي عند تلاميذ ذوي صعوبات الكتابة من خلال برنامج تدريبي مقترح ، تتألف عينة الدراسة من (14) تلميذاً من كلا الجنسين عند ذوي صعوبات الكتابة، تراوحت أعمارهم من 8 الى 10 سنوات من أربع مدارس ابتدائية ، و قد تم استخدام المنهج الشبه التجريبي في الدراسة.
استخدم الباحث أدوات الدراسة تمثلت في اختبار عسر الكتابة (لصليحة بوزيدي ) واختبار الإدراك المكاني(لبياجي ) و اختبار التآزر البصري الحركي(keith.E Beery) و البرنامج التدريبي من إعداد الباحث ، أسفرت نتائج الدراسة عن اللاتي :
- توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى(0.05) بين متوسطي درجات المجموعة في القياس القبلي والبعدي في اختبار صعوبات الكتابة يعزى للبرنامج التدريبي ولصالح التطبيق البعدي
- توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى(0.05) بين متوسطي درجات المجموعة في القياس القبلي والبعدي في اختبار القدرة على الإدراك المكاني(الفضاء) يعزى للبرنامج التدريبي ولصالح التطبيق البعدي
- توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى(0.05) بين متوسطي درجات المجموعة في القياس القبلي والبعدي في اختبار التآزر الحركي البصري يعزى للبرنامج التدريبي ولصالح التطبيق البعدي
- لا توجد فروق بين متوسطي مجموعة الدراسة في القياس البعدي والقياس التتبعي في اختبار عسر الكتابة.
ومنه تأكدنا من خلال الدراسة الحالية من صحة الفرض الرئيسي المطروح أساسا، وبذلك يمكننا القول بأن البرنامج التدريبي لعلاج اضطرابات القدرة على الإدراك المكاني والتآزر البصري الحركي قد ساهم في تحسين المهارة الكتابية لدى تلاميذ ذوي صعوبات الكتابة.This study aims to treat spatial cognition disorders and visual-motor coordination in students with writing difficulties through the development of a proposed training program. The study sample consists of 14 male and female students with writing difficulties aged between 8 and 10 years from four elementary schools. A quasi-experimental approach was used in the study, and the researcher utilized tools such as a dysgraphia test, spatial cognition test, visual-motor coordination test, and the training program developed by the researcher. The study results revealed the following:
- There are statistically significant differences at the 0.05 level between the average scores of the group in the pre-test and post-test of the dysgraphia test attributed to the training program and in favor of the post-test application.
- There are statistically significant differences at the 0.05 level between the average scores of the group in the pre-test and post-test of the spatial cognition test attributed to the training program and in favor of the post-test application.
- There are statistically significant differences at the 0.05 level between the average scores of the group in the pre-test and post-test of the visual-motor coordination test attributed to the training program and in favor of the post-test application.
- There are no differences between the average scores of the study group in the post-test and follow-up test of the dysgraphia test.
Through the current study, we have confirmed the validity of the main hypothesis of our research. Therefore, we can say that the training program for treating spatial perception and visual-motor integration disorders has contributed to improving the writing skills of students with writing difficulties.