Résumé:
تهدف دراستنا إلى الكشف عن مدى توجه مضامين كتابي التاريخ و التربية المدنية للسنة الرابعة من التعليم المتوسط نحو تلقين التلاميذ مفاهيم سياسية مرتبطة بالهوية الوطنية و المشاركة السياسية و إرتباط ذلك بتوجهات النظام السياسي القائم .
و من أجل ذلك إنطلقت الدراسة من تساؤل عام و هو : كيف يساهم مضمون كتابي التاريخ و التربية المدنية للسنة الرابعة من التعليم المتوسط في ترسيخ المفاهيم السياسية، خاصة فيما يتعلق بمفهومي الهوية الوطنية و المشاركة السياسية؟ و ما مدى تأثر ذلك بتوجهات النظام السياسي القائم؟
من أجل ذلك إعتمدنا على تحليل مضمون كتابي التاريخ و التربية المدنية للسنة الرابعة من التعليم المتوسط، و توصلنا إلى مجموعة من النتائج أهمها أن الكتابين يساهمان في تلقين المفاهيم السياسية وفق توجهات النظام السياسي القائم.
Our study aims to reveal the extent to which the contents of the history and civic education books for the fourth year of middle school are directed towards teaching students political concepts related to national identity and political participation, and the extent to which this is affected by the trends of the existing political system.
For this reason, the study started from a general question: How does the content of the history and civic education books for the fourth year of middle school contribute to consolidating political concepts, especially with regard to the concepts of national identity and political participation? To what extent is this affected by the trends of the existing political system?
For this reason, we relied on an analysis of the content of the history and civic education books for the fourth year of middle school, and we arrived at a set of results, the most important of which is the connection between political upbringing in the two courses and the importance of the national dimension of national identity. However, the concept of political participation was presented according to the method of mobilization, away from the method of empowerment and Awareness