Abstract:
تيدف ىذه الد ا رسة الى فيم وتفسير وضعيات الفشل المدرسي لدى عينة من التلاميذ
المتكونين مينيا ضمن حدود المقاربة السوسيولوجية لبرنار شارلو Bernard Charlot
مع الأخذ بعين الإعتبار خصوصية المدرسة والتمميذ الج ا زئري.
وعمى ىذا الأساس انطمقت الد ا رسة من تساؤل رئيسي ىو: هل تتدخل علاقة التمميذ
بالمعرفة في فشمه مدرسيا؟
وقد إعتمدنا عمى المنيج الكيفي بآداتيو المقابمة نصف الموجية وتقرير المعرفة ، تم تطبيقو
عمى عينة قصدية من طمبة مركز التكوين المهني والتمهين لونيس خوجة محمد أرزقي
. بوزريعة 10
ثم قمنا بتحميل معطيات الد ا رسة من مقابلات وتقارير وفق نموذج René L'Écuyer
اما عن أبرز النتائج التي توصمنا إلييا ىو تأكد الدور الذي تمعبو علاقة التمميذ بذاتو وبعالمو
وبمعممو المتمثل في الآخر في فشمو مدرسيا وذلك من خلال المعنى الذي يضفيو عمى
المعرفة التي يتمقاىا وعمى وجوده في مجال التفاعل مع ذاتو وعالمو ومعممو اثناء عملية
التمدرس.
This study aims to understand and explain the situations of school failure among a sample of professionally formed students within the limits of the sociological approach of Bernard Charlot, On this basis, the study started from a main question: Does the student's relationship with knowledge interfere with his failure at school?
We relied on the qualitative approach with its semi-directed interview tools and a report, which was applied to an intentional sample of students from the Vocational Training and Apprenticeship Center, Lounis Khoja Mohamed Arezki Bouzareah 01.
Then we analyzed the data of the study from interviews and reports according to René L'Écuyer's model
As for the most important results that we have reached, it confirms the role played by the student's relationship with himself, his world, and his teacher represented by the other in his school failure,