الخلاصة:
عنوان الدراسة:أثر العوامل السوسيومهنية على أداء الأستاذ الجامعي(دراسة ميدانية بجامعة زيان عاشور-الجلفة-)
منهج الدراسة:المنهج الوصفي بإعتباره االمنهج الذي يتماشى وطبيعة الموضوع المدروس.
أهداف الدراسة:هدفت الدراسة إلى التعرف على أهم العوامل الإجتماعية والمهنية المؤثرة على أداء الأستاذ الجامعي .
عينة الدراسة:تكون مجتمع الدراسة الحالية من الأساتذة الجامعيين بجامعة الجلفة وعددهم(806)عضواً وتمثلت عينة الدراسة في 128 أستاذ، تم اختيارهم بطريقة عرضية.
أبرز نتائج الدراسة: أظهرت نتائج الدراسة فيما يخص العوامل الإجتماعية والمهنية المؤثرة على أداء الأستاذ الجامعي المتمثلة في:
1/العوامل الإجتماعية: الأجر:- ضعف الأجر وعدم كفايته لتحقيق معيشة جيدة للأستاذ الجامعي.- تأثير مستوى دخل الأستاذ الجامعي في إنتاجيته للبحوث. إقتطاع الأستاذ الجامعي جزء من الأجر لشراء مستلزمات العمل الأكاديمي في مجال التدريس.
• السكن:- معاناة الأستاذ الجامعي مع أزمة السكن. طبيعة السكن الذي يقطنه الأستاذ الجامعي مؤجر. المكانة الإجتماعية :- توفر المكانة الإجتماعية للأستاذ الجامعي وحصوله على إحترام أفراد المجتمع وطلبته وزملاء العمل.
2/العوامل المهنية: الحرية الأكاديمية:- توفر الحرية الأكاديمة للأستاذ الجامعي لإعداد الأبحاث العلمية في مجال تخصصه. - حرية الأستاذ الجامعي في نشر نتائج أبحاثه العلمية.
- و المشاركة في المؤتمرات والندوات العلمية الوطنية والدولية. التكوين المستمر:-مساعدة التكوين المستمر الأستاذ الجامعي على متابعة المستجدات في مجال الأبحاث العلمية في تخصصه. -وتمكنه من تجديد المعارف حول إستخدام الوسائل العلمية الحديثة في التدريس
The title of the study: The impact of socio-professional factors on the performance of university teachers (A field study at Zaian Achour University of Djelfa)
Methodology:The descriptive approach, due tothe nature of the subject studied.
Study Objectives:This study aimed to identify the most important social and professional factors affecting the performance of university teachers.
Sampling: The current study population were university teachers at Zian achour university of Djelfa, and their number was (806). The participants were 128 Teacher, who were chosen in a random way.
Results:The results of the study showed:
1/ Social factors:
• Wages: Weak and insufficient wages to achieve a good living for university teachers.
- There id an effect of the university teacher income level on his research productivity.
The university professor spends part of the wages to purchase the requirements for academic work in the field of teaching.
• Housing: The university professor's suffering with the housing crisis.
- The nature of the housing in which the university professor resides is rented.
• Social status:-The university professor has a social status and obtains the respect of community members, students and co-workers.
2/ Occupational factors:
• Academic freedom:-Academic freedom is provided to the university teacher to prepare scientific research in his field of specialization The freedom of the university professor to publish the results of his scientific research.
-The university professor's freedom to participate in national and international scientific conferences and symposiums.
•Continuous training: - Continuing training helps the university teachers to follow up on developments in the field of scientific research in his specialty.
-Helping the continuous training of the university teacher by renewing knowledge about the use of modern scientific methods in teaching. The benefit of the university teacher by dissolving continuous training on updated references and employing them in the field of education.