الخلاصة:
The present paper reports an ethnographic study that aims to explore the supremacy of the English language in the Algerian university educational system and how it can perpetuate cultural transgression. In recent years, language has shifted from its main purpose as a medium of communication to becoming a tool to implement exotic cultures inside domestic societies. In the Algerian context, English has become exceptionally prestigious and this supremacy notion has created a growing demand for English language instruction at universities and prompted students' preferences to study English as a major. However, this language integration in education has compelled consequential implications on the cultural identity of Algerian students and led to a devaluation of the Arabic language. Despite the global prevalence of English, it is crucial to preserve local languages as a means of cultural heritage conservation. Accordingly, the study is qualitative in nature where data was collected through classroom observation and interviews administered to a sample of English university teachers. This work investigates how students are affected both linguistically and culturally. English university teachers, as this paper vindicates, have observed this cultural impact and how they can potentially intervene in this cultural transgression by developing students’ cultural awareness.
يقدم هذا البحث دراسة إثنوغرافية تهدف إلى استكشاف ولوج اللغة الإنجليزية في النظام التعليمي الجامعي الجزائري وكيف يمكن أن يؤدي إلى انتهاك ثقافي. في السنوات الأخيرة، تحولت هذه اللغة من الغرض الرئيسي منها كوسيلة تواصل إلى أداة لتسرب الثقافات الغريبة داخل المجتمعات المحلية. في المجتمع الجزائري، اكتسبت اللغة الإنجليزية مكانة مرموقة بشكل استثنائي، وأدى هذا المفهوم السائد إلى زيادة الطلب على تعلم اللغة الإنجليزية في الجامعات وتحفيز الطلاب لدراسة اللغة الإنجليزية كتخصص رئيسي. ومع ذلك، أدى دمج هذه اللغة في التعليم إلى آثار وعواقب على الهوية الثقافية للطلاب الجزائريين وأدى إلى التقليل من قيمة اللغة العربية. على الرغم من انتشار اللغة الإنجليزية عالميًا، من المهم الحفاظ على اللغات المحلية كوسيلة لحفظ التراث الثقافي. وفقًا لذلك، تتميز هذه الدراسة بطبيعتها النوعية حيث تم جمع البيانات من خلال ملاحظة الطلاب خلال الفصل الدراسي وإجراء مقابلات مع عينة من أساتذة اللغة الإنجليزية بالجامعة. يبحث هذا العمل في كيفية تأثر الطلاب من الناحية اللغوية والثقافية على حد سواء. وقد لاحظ أساتذة اللغة الإنجليزية بالجامعة، كما يثبت هذا البحث، التأثير الثقافي مع إحتماية تدخلهم في الحد من هذا الإنتهاك الثقافي من خلال تطوير الوعي الثقافي لدى الطلاب