Abstract:
يشهد العالم تحولات سريعة أحدثت تغيرات جذرية على مستوى أنظمة ووظائف النسق المجتمعي نتيجة عوامل اجتماعية اقتصادية وثقافية وفي خضم هذه التحولات والتغيرات الاجتماعية السريعة تبرز الأهمية البالغة لعملية التنشئة الاجتماعية بأساليبها المتنوعة باعتبارها أداة لتحقيق التوازن من خلال العملية التربوية لمواجهة المد الزاحف لقيم العولمة.
وباعتبار عملية التحصيل الدراسي حصيلة تفاعل العديد من العوامل الفيزيولوجية النفسية الاجتماعية والاقتصادية فهي تغذية راجعة لجميع مدخلات العملية التعليمية الناتجة عن ديناميكية النظام الاجتماعي و المهيكل بالأدوار التكاملية بين الأسرة والمدرسة
فالأسرة من خلال الأساليب المنتهجة في عملية التنشئة الاجتماعية للأبناء والمدرسة من خلال طبيعة المعلم وأساليبه في المعاملة وكيفية تبني التكنولوجيا والتقنية في التعليم في ظل التغيرات الاجتماعية يجعلنا نقف أمام دور الأسرة والمدرسة كنظام اجتماعي يبلور الصورة النهائية لمستوى التحصيل الدراسي للتلميذ في مجتمع يحمل صورة الازدواجية بين التقليد والحداثة و بين المحافظة والتغيير.The world is witnessing rapid transformations that have brought about dramatic changes in the structures and functions of the social system as a result of socio-economic and cultural factors. These transformations and rapid social changes highlight the critical importance of the socialization process -in its various forms- as a tool for achieving balance, through education, to counter the tidal wave of global values.
As the result of the interaction of various psychological, physiological, social and economic factors, educational attainment constitutes a feedback to all the inputs of the educational process resulting from the dynamics of the social system structured by the complementary roles of family and school.
The family, through the methods adopted in the socialization process of children, and the school through the teacher’s personality and his treatment of children and the way technology is adopted and used in education in the light of social changes, make us consider the role of family and school as a social system that determines the student's level of educational attainment in a society that projects an image of duality between tradition and modernity and between conservation and change.