dc.contributor.author |
Dalil دليل, حكيمة Hakima
|
|
dc.contributor.author |
بن علي, فيصل (مدير البحث)
|
|
dc.date.accessioned |
2025-02-23T08:07:56Z |
|
dc.date.available |
2025-02-23T08:07:56Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.identifier.uri |
http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/8238 |
|
dc.description.abstract |
تعدّ الكفاية المعجميّة من أبرز الكفايات التي يجب على المتعلّم اكتسابها، كونها اللّبنة الأساس في تكوين الكفاية اللّغويّة والكفاية التّواصليّة عموما، ونظرا لهذه الأهميّة، فقد كثرت في الآونة الأخيرة البحوث فيها خصوصا بعد اعتماد المقاربات الحديثة في مجال التّعليم، أبرزها المقاربة النّصيّة والمقاربة التّواصليّة، حيث طرحت عدّة قضايا وإشكالات من بينها: كيف يتمّ بناء الكفاية المعجميّة في ضوء المقاربة النّصيّة؟
وفي هذا الصّدد كان موضوع بحثنا، حيث توصّلنا إلى أنّ الوثائق التّربويّة وظّفت العديد من الاستراتيجيات في تعليم المعجم في حين أهملت استراتيجيات أخرى حديثة وفعّالة، والتي أثّرت بشكل واضح في اكتساب كفاية معجميّة متكاملة لدى المتعلّم، خاصة في ضوء المقاربة النّصيّة التي لم تُوظّف بشكل سليم وفعّال في تعليم اللّغة العربيّة وتعلّمها في ضوء وجوب تكامل كفايتي التّلقي
والإنتاج
Lexical competence is one of the most prominent competencies that the learner must acquire as the basic core in the formation of linguistic and communicative competence in general, and due to this importance, research has recently abounded, especially after the adoption of modern approaches in the field of education, most notably the textual and communication approaches, where several issues and problems were raised, including how to build lexical competence in the light of the textual approach?
In this regard was the subject of our research where we found that educational documents employed many strategies in teaching lexicon, while other modern and effective strategies were neglected, which clearly affected the acquisition of integrated lexical competence of the learner, especially in light of the textual approach that was not properly and effectively employed in teaching and learning Arabic in light of the necessity of integrating the competencies of reception and production |
ar_AR |
dc.language.iso |
Ar |
ar_AR |
dc.publisher |
جامعة الجزائر2 أبو القاسم سعد الله Algiers2 University Abu El Kacem Saad Allah |
ar_AR |
dc.subject |
الكفاية المعجميّة |
ar_AR |
dc.subject |
التّعليم الابتدائي-السّنة الرابعة-متعلّمي |
ar_AR |
dc.subject |
المقاربة النصيّة |
ar_AR |
dc.subject |
الكفاية التّواصليّة |
ar_AR |
dc.title |
بناء الكفاية المعجميّة لدى متعلّمي السّنة الرابعة من التّعليم الابتدائي في ضوء المقاربة ال نصيّة د راسة تحليليّة نقديّة- |
ar_AR |
dc.title.alternative |
Building Lexical Sufficiency among fourth-year Primary School learners in the light of the Textual Approach –Critical Analytical Study- |
ar_AR |
dc.type |
Thesis |
ar_AR |