Abstract:
Abstract: The objective of this paper is to explore prison accounts as sites of archaic carceral truths. To theorize our inquiry, we have drawn extensively on the conceptual tools of historian and philosopher Michel Foucault, such as the concept of “historical a priori” to excavate the epistemic genealogies of modern-day carceral practices, and the notion of “historical continuum” to which present convicts are systematically subjected. We consider that Mohamed Ould Slahi’s Guantánamo Diary (2015) is a pertinent corpus against which our hypotheses are examined. The memoir’s engagement with prior American carceral registers challenges the assumption of epistemic discontinuities in Western carceral thought, as Foucault postulates in Discipline and Punish: The Birth of the Prison (1975).
ملخص: يهدف هذا البحث إلى دراسة أدب السجون باعتباره مجالًا يكشف عن حقائق عقابية غابرة. ومن أجل بناء إطارنا النظري، اعتمدنا بشكل واسع على الأدوات المفاهيمية للمؤرخ والفيلسوف ميشال فوكو، لا سيما مفهوم "الأوليّات التاريخية" وذلك لدراسة الأرصدة المعرفية للممارسات العقابية الحديثة، ومفهوم "الاستمرارية التاريخية" التي يخضع لها السجناء في العصر الحالي بشكل منهجي. نعتبر كتاب "يوميات غوانتانامو" (2015) لمحمدو ولد صلاحي نموذجًا تحليليًا مناسبًا لاختبار فرضياتنا. إن تفاعل هذه المذكرات مع السجلات العقابية الأمريكية السابقة يتحدى فرضية الانقطاعات المعرفية في الفكر العقابي الغربي، كما أشار إلى ذلك فوكو في كتابه المراقبة والعقاب: ولادة السجن (1975).
Résumé: L’objectif de cet article est d’analyser les récits carcéraux en tant que sites de vérités carcérales archaïques. A cet effet, nous avons exploité les outils conceptuels de l’historien et philosophe Michel Foucault, en l’occurrence le concept d’“a priori historique”, afin d’explorer les généalogies épistémiques des pratiques carcérales contemporaines, ainsi que la notion du «continuum historique», auquel les détenus actuels sont systématiquement soumis. Nous considérons que Les Carnets de Guantánamo (2015), de Mohamedou Ould Slahi constitue un corpus pertinent pour évaluer nos hypothèses. L’engagement de ce récit avec les anciens registres carcéraux américains remet en question l’hypothèse des discontinuités épistémiques dans la pensée carcérale occidentale, comme l’a postulé Foucault dans Surveiller et Punir : Naissance de la Prison (1975).