الخلاصة:
تعددت الدراسات والبحوث حول البرامج العلاجية وإعادة التربية، التي يستخدمها الباحثون في ميدان علم النفس وعلوم التربية والأرطوفونيا، بغية الوصول إلى نتائج تساهم في تحسين مستوى المفحوصين، فعلى أي مستوى تبنى هذه البرامج العلاجية؟ حاولنا في هذه الدراسة أن نبرز دور التربية الحس حركية في اللدونة العصبية عند المفحوص من خلال تقديم بعض التقنيات، وكيف أنها وسيلة علاجية يجب على المختص في إعادة التربية استخدامها كمقدمة لأي علاج من أجل تحسين مستوى المفحوص على المستوى اللغوي، المعرفي، والحركي حيث أنها تساهم في إعادة التنظيم العصبي للمفحوص وذلك من خلال تقنية "بادوفان" كنموذج.
There have been numerous studies and research on the treatment and re-education programs used by researchers in the field of psychology, pedagogy and orthophony in order to reach results that contribute to improving the level of subjects In this study, we tried to highlight the role of sensory education in neurodevelopmental neuroscience by examining some techniques, and how it is a therapeutic method that the re-education specialist should use as a prelude to any treatment in order to improve the linguistic and cognitive level of the patient. It contributes to the neurological reorganization of the patients through the Padovan technique as an exemple.