Résumé:
الدراسة بعنوان "إدارة الوقت وتأثيرها على الأداء الوظيفي للإطارات العاملين في المؤسسات
العامة والخاصة"، تهدف إلى اختبار مدى وجود تأثير لإدارة الوقت على أداء الإطارات العاملين
بالإدارة والتعرف على أهم المضيعات التي تعيق الأداء الجيد لهذه الفئة، وكذا معرفة الفروق بينهم في
كل من المؤسسات العامة والخاصة. استخدمنا في هذا البحث المنهج الوصفي، وتم تطبيقه على مجتمع
الدراسة من خلال توزيع الاستبيان على العينة التي تكونت من 89 فرد من أصل 109 فردا من
الإطارات الإدارية العاملين في مؤسستي الهاتف النقال موبيليس وأوريدو موزعين كالتالي 50 فردا من
مؤسسة موبيليس و 39 فردا من مؤسسة أوريدو. قمنا بتحليل البيانات باستخدام برنامج التحليل الإحصائي
26 - SPSS Statistics ، وقد توصلت الدراسة إلى وجود تأثير معنوي )طردي( بين متغيرات إدارة
الوقت التخطيط، التنظيم، الاتصال، وال ر قابة وبين متغير الأداء الوظيفي للعاملين المتمثلة في حضور
ومواظبة العاملين، ال سرعة في انجاز الأعمال، وجودة العمل، وبالنسبة لمضيعات الوقت أظهرت النتائج
وجود علاقة ارتباط معنوية )عكسية( بين مضيعات الوقت المتمثلة في المضيعات العامة والشخصية،
المضيعات الإدارية والتنظيمية، والمضيعات البيئية وبين الأداء الوظيفي للعاملين بمتغيراته مواظبة
العاملين، ال سرعة في انجاز الأعمال، وجودة العمل. كما توصلت إلى وجود فروق معنوية ذات دلالة
إحصائية في إدارة وقت العاملين تعزى لنوع المؤسسة لصالح العاملين بالقطاع الخاص.
من خلال النتائج تقترح الباحثة بعض التوصيات أهمها، ترسيخ مفهوم الوقت وأهميته لدى العاملين،
من خلال تحفيز الذّات على إدارة الوقت، ومن خلال تخطيط البرامج التدريبية لتنمية مهاراتهم في هذا
المجال. العمل من قبل الإطارات العاملين في الإدارة الجزائرية على استقطاع جزء من الوقت لل ت فكير
في الوظيفة والتخطيط لها، والالتزام قدر الإمكان بالتخطيط للأعمال في الأوقات الهادئة بدلا من الأوقات
المزدحمة بالعمل . مع ضرورة تحديد الأهداف والأولويات في العمل لأن غيابها يتسبب في تضييع
الوقت، كما أ ن الخطوة الأولى في التخطيط هي اختيار الأهداف والاختيار يعتمد على تنبؤات وتوقعات.
The study entitled "Time management and its impact on job performance of administrators working in public and private institutions", aims to test the effect of time management on the performance of administrators and to identify the most important wastes that hinder the good performance of this category, as well as to know the differences between them in each of the public and private institutions. In this research, we used the descriptive approach, and it was applied to the study population by distributing the questionnaire to the sample, which consisted of 89 individuals out of 109 from the administrative staff working in the mobile phone companies, Mobilis and Ooredoo, distributed as follows: 50 individuals from Mobilis Corporation and 39 individuals from Ooredoo Corporation. We analyzed the data using the - statistical analysis program (SPSS Statistics 26), the study concluded that there is a significant (directive) effect between the variables of time management, planning, organization, communication, and control, and the variable of job performance of workers represented by the attendance and perseverance of workers, the speed in completing work, and the quality of work. For time wasters, the results showed that there was a significant (inverse) correlation between time wasters represented by general and personal wastes, administrative and organizational wastes, and environmental wastes, and job performance of workers with its variables: employee perseverance, speed in completing work, and quality of work. It also found that there are statistically significant differences in the management of employees' time due to the type of institution in favor of employees in the private sector.
Through the results, the researcher proposes some recommendations, the most important of which is consolidating the concept of time and its importance among workers, by motivating oneself to manage time, and by planning training programs to develop their skills in this field. Algerian administrators have to take part of their time to think about the job and plan for it, and to commit as much as possible to planning work in quiet times instead of busy times. With the need to define goals and priorities at work because their absence causes a waste of time, and the first step in planning is choosing goals, and choosing depends on predictions and