الخلاصة:
سوف نحاول في هذه الدراسة الميدانية معرفة أثر المركز الاجتماعي للوالدين في عملية التحصيل الدراسي لدي الأبناء من خلال قياس كل من المتغيرات المستقلة التالية: مهنة الأب، مهنة الأم، المستوي التعليمي للأم، المستوي التعليمي للأب، دخل الأسرة، نوع السكن. على المتغيرات التابعة التالية: التكيف مع النظام المدرسي. المواظبة على حل التمارين والواجبات. معدل التلميذ في أخر سنة دراسية. مراجعة الدروس. مدي رضي الأولياء على نتائج أبنائهم. استيعاب التلاميذ لدروسهم
In this study, we will attempt to understand the impact of parents' social status in children's academic learning process by measuring each of the following independent variables: father's job, mother's job, father's level of education, mother's level of education, family income, type of dwelling, in relation to the following dependent variables: adaptation with the school system, perseverance in the resolution of exercises and the performance of homework, student's average of the year , the revision of lessons, the level of satisfaction of parents with the results of their children's schooling, and assimilation of lessons by students.