dc.contributor.author |
Toureche طورش, زهرة Zahra
|
|
dc.contributor.author |
مرزاق, بيبي (مدير البحث)
|
|
dc.date.accessioned |
2025-03-13T09:45:57Z |
|
dc.date.available |
2025-03-13T09:45:57Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.identifier.uri |
http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/8495 |
|
dc.description.abstract |
هدفت الدراسة الحالية إلى محاولة الكشف عن العلاقة بين صعوبات الادراك البصري والسمعي وتقدير الذات والتكيف المدرسي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية على عينة قوامها (64) تلميذ وتلميذة ذوي صعوبات الادراكين البصري والسمعي واتم اختيارهم بالطريقة القصدية، واعتمدنا على المنهج الوصفي الارتباطي، واستخدامنا مجموعة من الأدوات من اجل التشخيص وجمع المعلومات وهي كالآتي: مقياس التقديري التشخيصي لصعوبات الادراكين البصري والسمعي لمصطفى فتحي الزيات، استخدام مقياس الذكاء لجون رافن، استخدام اختبار التكامل البصري لراضي الوقفي، استخدام اختبار التمييز السمعي لراضي الوقفي نموذج (أ) وكذلك مقياس تقدير الذات لبروس آرهير، مقياس التكيف المدرسي وأخيرا توصلت نتائج الدراسة إلى عدم وجود علاقة بين صعوبات الادراكين البصري والسمعي بتقدير الذات لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، وتوصلت الدراسة أيضا إلى عدم وجود علاقة بين صعوبات الادراكين البصري والسمعي والتكيف المدرسي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية .
The current study aimed at knowing the relationship between visual and auditory perception disabilities and self-esteem and school adaptation among fourth primary school pupils. Then we have used descriptive method for the sample, which is contained from (64) pupils divided into two groups; (32) from pupils who are visual perception disabilities, and (32) from auditory perception disabilities. The Tools of study: we have used Scale of disabilities perception visual and auditory of Mostapha Fathi Elzayat; Test IQ of john Raven, test of visual analysis skilss of RAdhi elwakfi, test auditory discrimination of Radhi elwakfi, scale of self-esteem of bruce.R. Haree, and scale of school adaptation. The result of study were: There were no correlation significant between visual and auditory perception disabilities and self-esteem among primary school pupils. There were no correlation significant between visual and auditory perception disabilities and adaptation school among primary school pupils. |
ar_AR |
dc.language.iso |
Ar |
ar_AR |
dc.publisher |
جامعة الجزائر2 أبو القاسم سعد الله Algiers2 University Abu El Kacem Saad Allah |
ar_AR |
dc.subject |
الادراك البصري - صعوبات |
ar_AR |
dc.subject |
الادراك السمعي - صعوبات |
ar_AR |
dc.subject |
تقدير الذات |
ar_AR |
dc.subject |
التكيف المدرسي |
ar_AR |
dc.subject |
التعليم الإبتدائي- تلاميذ |
ar_AR |
dc.title |
صعوبات الادراك البصري والسمعي وعلاقتها بتقدير الذات والتكيف المدرسي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية |
ar_AR |
dc.title.alternative |
The relationship between perception visual and auditory disabilities and self-esteem and adaptation school among pupils primary school |
ar_AR |
dc.type |
Thesis |
ar_AR |