Abstract:
يشهد المجتمع الجزائري في السنوات الأخيرة انتشارا مذهلا لظاهرة تأخر سن الزواج عند المرأة و هي من أخطر ما يحدق بالفرد والأسرة و المجتمع نظرا لطبيعة وحجم انعكاساتها ودلالاتها أيضا ، بالموازاة فإنّ التعليم لعب دورا وظيفيا بارزا في تحقيق المكانة الاجتماعية للمرأة متجاوزة بذلك بعض القيود كانت ممارسة عليها ، كما دخلت معترك الشغل محققة مشاركتها المهنية دون فوارق جنسية أو جسمانية، لكن هذا التغير النوعي ساهم في تغير تمثلات الفتاة تجاه الزواج من خلال تغير مفهومها له ونظرتها إلى الرجل و تغير في أولويات مقاييس الاختيار للزواج مما أثُر على مستقبلها الزواجي وساهم في تأخر سن زواجها .
The Algerian society has witnessed in the last years a spectacular spread of The phenomenon of late marriage age for women,wice is threatening persons, families ,the society due to its repercussions’ nature and severity as well as its significance. Besides, education had an important and a functional role in giving the woman her social status and in helping her to exceed some constraints. Moreover, women entered the work without corporeal or gender differences. But this change has participated to changing the girl's representations towards marriage and their opinion as well as marriage choice criterions. This has impacted women marriage future