الخلاصة:
تعتبر المـدارس إحدى المنشآت المعمارية المهمة في دراسة الحضارة الإسلامية كمؤسسات علمية وثقافية لعبت دورا كبيرا في تقدم العلوم والمعـارف وتطـور الحضارة، فهي تقوم شاهـدا ماديا ودليلا واضحا على وسائل التعليم وأماكنه وكذا مكانته خلال الفترة العثمانية ببلاد المغرب، وتعبر تلك المباني عن نمط معماري خاص بما احتوت عليه من مكونات معمارية وتعدد في مواد بنائها، لذلك حاولنا من خلال هذه الدراسة تشخيص الطراز المعماري والفني الذي تتميز به المـدارس العثمانية من خلال النماذج المختارة في كل من الجزائر وتونس، ومحاولين في الوقت ذThe Madrasas are considered among the most important architectural monuments to Islamic civilizational studies; as scientific and cultural institutions that have played a major role in the evolution of Muslim civilization, and in the development of science, and in the dissemination of knowledge, Because they constitute witnesses and proofs of the constructive style Ottoman.
We have attempted through this study to diagnose the architectural and artistic style that characterizes the Ottoman Madrasas through the models selected in Algeria and Tunisia, with the aim of extracting their architectural and artistic identity, and demonstrating their influence between themselves. , and as an integrated artistic architectural body.
اته البحث عن أصولها المعمارية والفنية ومظاهر التأثير والتأثـر فيما بينها، كتلة وتخطيطا وأقساما وكمنظومة معمارية فنية متكاملة.