الخلاصة:
يتناول هذا البحث بالدراسة معابد الساحات العامة بمدن شرق الجزائر الرومانية وفيه تطرقنا ال وضعية الديانات والمعابد و تناسقها مع النظام الاجتماعي لمدينة الافريقية في ظل الامبراطورية الرومانية، هذا النظام الذي يتطابق بالتأكيد مع تفسير لحقيقة أن المجتمعات المحلية كانت تجهل الحياة في المدينة، ولا يمكن مقارنتها بالنموذج المعماري للمدينة الرومانية فحتى الديانات المحلية التي كانت مستقرة جزئياً داخل التجمعات الحضرية البونيقية على قلتها ، على غرار بعل وتانيت ، تأثرت معابدهم ببعض السمات التي تميز الثقافة الهلنستية، فلم تكن محلية بمعنى الكلمة ، وقد أدى الإغلاق والتخلي التدريجي عن المعابد المحلية ، إبان العصر الروماني، إلى تطوير بنى تحتية منسجمة مع الحياة الدينية في المدينة الرومانية مع الاحتفاظ على روح العبادة المحلية بمعني أوضح ان العبادة افريقية في قالب معماري روماني. فعملية بناء المعابد، تلي استيطان المدن ولا تسبقها. وقد كان لهذه السياسة الدينية دور بالغ الأهمية في عملية إخضاع سكان بلاد المغرب القديم لسيطرة سلطة الاحتلال الروماني. This research deals with the study of the temples of public squares in the cities of eastern Roman Algeria, in which we touched on the status of religions and temples and their consistency with the social system of the city of Africa under the Roman Empire, this system certainly coincides with an explanation of the fact that local communities were ignorant of life in the city, and cannot be compared to the architectural model of the Roman city. Even local religions that were partially settled within the few Punic urban agglomerations, such as Baal and Tanit, were influenced by some features that The closure and gradual abandonment of local temples, during the Roman era, led to the development of infrastructures consistent with the religious life of the Roman city while retaining the spirit of local worship in the clearest sense that worship is African in a Roman architectural form. The process of building temples follows the settlement of cities, not precedes them. This religious policy played a very important role in the process of subjecting the inhabitants of the ancient Maghreb to the control of the Roman occupation power.