Résumé:
شهدت الساحة السياسية في الجزائر تحولات جذرية من الاستقلال حتى الآن، الأمر الذي جعل الرّوائيين المعاصرين يهرعون لمواكبة أحداثها، الأمر الذي دفع بهم إلى ابتداع روايات تبنّت هذه التحولات التي كانت تعصف بالمثقف الجزائري، وتجعله يصارع ذاته والآخر، من أجل الحفاظ على بقاءه في الصدارة، كما تعرضت النساء للتهميش والإقصاء من مجتمع خيّم عليه شبح الموت وأضحى يحصد ضحاياه كل يوم.
شكلت هذه القضية هاجس بحث ونقطة إلهام للروائي بشير مفتي، والذي آمن بفكرة التعبير عن الواقع السياسي في الجزائر وتعرية نظام الحكم بطريقة فنية جديدة يتجاوز فيها نمطية السرد الكلاسيكي القديم ويحطّم قيوده، فاصطنع لنفسه جسرا وهميا وراح ينقل عبره بعض العوالم الحقيقية ليطعّم بها حياته الافتراضية الجديدة، ويوهم القارئ ويشوش ذهنه بحقيقتها.
كان بحثي عبارة عن مقاربة مزدوجة (أسلوبية، سيميائية) لعيّنة من المشروع الروائي لبشير مفتي (المراسيم والجنائز، دمية النار، لعبة السعادة)، حاولت من خلاله قدر المستطاع التقرب من الإشكالية الرئيسية، والتي تبحث عن الخطاب السردي عند الروائي، وعن إمكانية رصد قيمه الجمالي الفنية القابعة في ثنايا النصوص المنتقاة للدراسة، وذلك بالمرور على جملة من الآليات الإجرائية التي يعرضها المنهجين.خص باللغة الإنجليزية:
The political scene in Algeria has undergone a radical change from independence to date, which has allowed novelists to be contemporary and to try to create novels and to accompany these transformations which struck the Algerian intellectual and forced him to fight and to stay ahead. Women have also been marginalized and excluded from a society where the specter of death is visible and its victims are reaped every day.
This case was the concern and inspiration of the novelist Bachir Mefti, who believed in the idea of expressing the political reality in Algeria and stripping down the system of government in a new artistic way that goes beyond the old classic narrative by inventing an imaginary bridge to transfer some of the real worlds and nurture a new virtual life of the reader through illusion and confusing his mind with his reality.
I have tried through him as much as possible to approach the main dilemma which is the search for the development of narrative discourse format, conveying a number of procedural mechanisms presented by the two approaches.
My research was a two-pronged (stylistic / semiotic) approach to a sample of Bachir Mefti's modernist narrative project "the decree and the funeral, the puppet of fire, the game of happiness", I tried through him as much as possible to approach the main dilemma that is a search for the development of narrative discourse formats, conveying a number of procedural mechanisms presented by the two approach.