Résumé:
هدف البحث الحالي إلى التعرف على دور البرمجة الإلكترونية في تنمية التفكير الإبداعي، لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية تحديدا، وقد اعتمدنا من أجل إجراء هذا البحث على القياس القبلي والبعدي، الذي يندرج ضمن المنهج الشبه التجريبي ، والذي يصطلح عليه بتصميم السلسلة المتزامنة، حيث تكونت عينة الدراسة من 20 تلميذا وتلميذة وقد تم اختيارهم بطريقة قصدية، وطبق على المجموعة الشبه تجريبية، مقياس تورانس المقنن في البيئة العربية النسخة ب، والذي قامت الباحثة من التأكد من صدقه وثباته، ثم خضع التلاميذ للبرنامج التدريبي الذي تم تصميمه من قبل الباحثة، وتحكيمه حيث تكون هذا الأخير 19 جلسة، تراوحت كل واحدة منها مابين: 45 و60 دقيقة.
وقد بينت نتائج البحث في مجملها وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسطات نتائج القياسين القبلي والبعدي المتحصل عليها على مقياس تورانس للتفكير الإبداعي النسخة - ب- في جميع أبعاده تعزى للبرنامج التدريبي
The aimes of the current research is to identify the role of electronic programming in the development of creative thinking among primary school pupils .
The simultaneous series, which consisted of a sample of 20 males and females pupils, and they were chosen in an intentional way, the ages of the students ranged between 9 and 10 years, and it was applied to the semi-experimental group, the Torrance scale standardized in the Arabic environment version B, and the training program which was designed, and judged, were aplied.
In order to complete this research, we relied on statistical methods, to verify the psychometric properties of the research tools, and the validity of the study’s hypotheses.
The results showed that there are statistically significant differences at the significance level (0.05) between the averages of the results of the two measurements, the pre and post measurements obtained on the Torrance Scale for Creative Thinking Version-B- in all its dimensions is attributed to the training program