Abstract:
يتمحور موضوع هذا البحث حول تلقي الشعر العربي في النّقد المغربي القديم، عند كل من النّهشلي، وابن رشيق، وحازم القرطاجنّي، لمعرفة مدى تطابق مفهوم التلقي في النّقد القديم مع النظرية الحديثة، والكشف عن الطرائق التي تلقى بها هؤلاء النقاد الشعر العربي، والآليات التي قاربوا بها النص الشعري، وكذا تحديد أهم المقاييس النقدية التي استندوا إليها في تبيّن خصوصيات النصوص.
فرضت قراءة مدونات هؤلاء النقاد المغاربة الثلاثة في ضوء إشكالية التلقي تقسيم البحث إلى: مدخل وثلاثة فصول وخاتمة، تناول المدخل نشأة النقد وتطوره في المغرب الإسلامي القديم، وخصّص الفصل الأول للحديث عن قضايا النقد الأدبي في المغرب الإسلامي القديم وعلاقتها بالتلقي، في حين رصد الفصل الثاني ملامح التلقي وأنماطه عند النقاد المغاربة القدامى، وتطرق الفصل الثالث إلى مكونات التلقي وآلياتها عند النقاد المغاربة القدامى، حيث اهتموا بمفهوم المبدع ودواعي الإبداع، كما أشاروا إلى مفهوم النص ومعايير العمل الشعري، وركزوا على مفهوم المتلقي لما له من دور بارز في توجيه أسلوب المبدع.The subject of this research is the reception of Arabic poetry in the ancient Maghrebin criticism, in Al-Nahshli, Ibn Rachik and Hazim Al-Qartajini, to identify the extent of compatibility of the receiving concept in the ancient criticism with the modern theory, to reveal the ways by which these critics received the Arabic poetry and the mechanisms by which they approached the poetry text, as well as well as to identify the most important critical standards on which they relied in identifying the specificities of texts.
Reading the corpora of these three Maghrebin critics, in light of the problem of receiving, dictated the division of the research into: Introduction, three chapters and a conclusion; the introduction dealt with the origin and development of criticism in the ancient Islamic Maghreb. As for the first chapter, it was devoted to the issues of literary criticism in the ancient Islamic Maghreb and its relationship with receiving, whereas the se while the second chapter monitored the features and patterns of receiving among the ancient Maghrebin critics; the third chapter addresses the components and mechanisms of the receiving among the ancient Maghrebin critics, as they were interested in the concept of creativity and the reasons of creativity; they also referred to the concept of text and the standards of the poetic work and focused on the receivers concept, as he has a prominent role in guiding the creator's style.