Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

التّنشئة الاجتماعيّة وسلوك العنف عند أطفال الطّور الابتدائي دراسة ميدانيّة بمقاطعات عين آزال 4،6،و11 بولاية سطيف

Show simple item record

dc.contributor.author ساكر, عادل
dc.contributor.author عيّاشي, صباح
dc.date.accessioned 2025-04-08T10:45:43Z
dc.date.available 2025-04-08T10:45:43Z
dc.date.issued 2022-12-31
dc.identifier.issn 2392-5337
dc.identifier.issn E-2602-6716
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/8615
dc.description.abstract هدف هذا البحث إلى محاولة معرفة أهميّة الأسرة مقارنة بغيرها من مؤسسات التّنشئة الاجتماعيّة، من خلال التّعرّف على العلاقة بين الأساليب غير الصالحة الّتي تؤدي إلى ظهور سلوك العنف عند الأطفال، ممّا قد يساعد المهتمّين على تقويم هته الأساليب وبالتّالي التّخفيف من حدّة العنف عندهم . واشتملت الدّراسة على جانبين: نظري ركّز على الفروض والتّساؤلات، بالإضافة إلى المفاهيم الأساسيّة، ومختلف المداخل النّظريّة للموضوع. أمّا الجانب الميداني، فقد احتوى مجالات الدّراسة ( الزّمني، الجغرافي، والبشري )، وتمّ التّركيز على عيّنة مكوّنة من 200 تلميذ أخذت من 5 مدارس بمقاطعات عين آزال 4، 6، و11 ببلديتي بئرحدّادة، وعين الحجر بولاية سطيف. استغرقت الدّراسة فيها حوالي 3 أشهر بالتّقريب. أمّا المنهج المستخدم فتمثّل في التّجريبي، وبالنّسبة لأدوات جمع البيانات فشملت : الملاحظة، الاستبيان، المقابلة، والسّجلاّت والوثائق. وخلص البحث في النّهاية إلى أنّ سلوك الأطفال يرجع إلى أسباب متعدّدة أهمها: ضعف الوازع الدّيني وسوء التّربيّة، بالإضافة إلى الفقر والشّعور بالحرمان المادي والعاطفي، وأخيرا سوء استغلال وقت الفراغ . This research aims to try to know the importance of the family compared to other institutions of socialization by identifying the relationship between the invalid methods that lead to the emergence of violence in children, which may help those interested in evaluating these methods and thus alleviating the severity of violence for them. The study included two aspects: theoretical, focused on hypotheses and questions; In addition to the basic concepts and various theoretical approaches to the subject. As for the field side, it included the fields of study (chronological, geographical, human), where the focus was on a sample of 200 students taken from 5 schools in the districts of Ain Azal 4, 6 and 11 in the municipalities of Bir Haddada and Ain El Hadjar in the state of Setif, in which the study lasted about 3 months. The method used in this study is the experimental method, and the data collection tools are observation, questionnaire, interview, records and documents. Finally, the research concluded that the behavior of violence in children is due to several reasons, the most important of which are: weak religious faith and poor education, in addition to poverty and a feeling of material and emotional deprivation. Finally, abuse of free time. ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher الاسرة والمجتمع-الاسرة و التنمية والوقاية من الانحراف و الاجرام-كلية العلوم الاجتماعية-جامعة الجزائر2 ابو القاسم سعد الله ar_AR
dc.relation.ispartofseries 10;2
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject التّنشئة الاجتماعيّة ar_AR
dc.subject المدرسة ar_AR
dc.subject الأسرة ar_AR
dc.subject العنف ar_AR
dc.subject الطّفل ar_AR
dc.title التّنشئة الاجتماعيّة وسلوك العنف عند أطفال الطّور الابتدائي دراسة ميدانيّة بمقاطعات عين آزال 4،6،و11 بولاية سطيف ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account