Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

دور الأسرة في تعزيز الأمن الفكري للأبناء

Show simple item record

dc.contributor.author سبتي ., رشيدة .
dc.date.accessioned 2025-04-10T10:33:41Z
dc.date.available 2025-04-10T10:33:41Z
dc.date.issued 2020-06-30
dc.identifier.issn 2392-5337
dc.identifier.issn E-2602-6716
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/8627
dc.description.abstract ن عملية التنشئة على الفكر الآمن البعيد عن الانحراف عملية مستمرة لا تقتصر فقط على مرحلة عمرية محددة و إنما تمتد عبر عمر الإنسان من الطفولة إلى الشيخوخة و لهذا فهي عملية حساسة لا يمكن تجاوزها ، و لا يكاد يخلو أي نظام اجتماعي من هذه العملية و لكنها تختلف من نظام لآخر في الأسلوب والهدف ، و من أبرز مؤسسات تنشئة أبناء المجتمع على الفكر الآمن الأسرة، و التي تعتبر البيئة الاجتماعية الأولى التي ينشأ فيها الفرد و تبنى فيها الشخصية باعتبارها المجال الحيوي الأمثل للتنشئة الاجتماعية ، والقاعدة الأساسية في إشباع مختلف حاجات الفرد المادية و المعنوية. إن قضية الأمن الفكري ملتصقة بالأسرة، التي تقوم بتعزيز الهوية الإسلامية وتعميق الانتماء إلى الدين فلقد أصبح من الضروري طرح ومناقشة هذه القضية في مجتمعاتنا الإسلامية نظرا للتغير الفكري الذي آل إليه الواقع، فالأمن الفكري يشكل أهمية بالغة للأفراد والأسر والمجتمعات. ومنه فإن الفكر الآمن الصحيح ضرورة ملحة في هذا العصر لكافة أفراد المجتمع، خاصة للأبناء لأنهم إذا صلحوا صلح المجتمع واستقر الأمن. The process of upbringing on the safe thought away from deviation is a continuous process not only limited to a specific age, but extends through the human age from childhood to old age and therefore it is a sensitive process can’t be overcome, Hardly any social system is devoid of this process, but it varies from one system to another in style and purpose and one of the most prominent institutions in raising the children of the community on the safe thought of the family, which is the first social environment in which the individual is established and the character is built as the optimal vital area of socialization, and the basic rule in satisfying the various material and moral needs The issue of intellectual security is attached to the family, which promotes Islamic identity and deepens belonging to religion .It has become necessary to raise and discuss this issue in our Muslim societies due to the intellectual change that has become the reality. The intellectual security is of great importance to individuals, families and communities. Therefore, the right safe thought is an urgent necessity in this age for all members of society, especially for children because the community reconciled by their reconciliation References: We relied on a set of important references, ranging from books, articles and university theses, which included topics family and socialization and intellectual security. R Le processus d’éducation contre la déviation est un processus continu, non seulement limité à un âge spécifique, mais s’étendant à travers l’âge humain de l’enfance à la vieillesse ,c’est un processus sensible, et Pratiquement aucun système social n'est dépourvu de ce processus, mais il varie d'un système à l'autre en termes de style et de but , la famille est l'une des institutions les plus en vue qui élève les enfants de la communauté sur la sécurité de la pensée, et qui constitue le premier environnement social dans lequel l'individu est établi car elle est la règle de base pour satisfaire les divers besoins de la personne. Le problème de la sécurité intellectuelle est lié à la famille, qui promeut l'identité islamique et approfondit l'appartenance à une religion. Donc Il est devenu nécessaire de soulever et de discuter de ce problème dans nos sociétés musulmanes en raison du changement intellectuel existant. La sécurité intellectuelle revêt une grande importance pour les individus, les familles et les communautés. Par conséquent, la pensée juste et sûre est une nécessité pour tous les membres de la société, en particulier pour les enfants. Références : nous avons adopté un ensemble de références importantes, variant de livres, articles et thèses universitaires, qui couvraient des thèmes relatifs à la famille, à la socialisation et à la sécurité intellectuelle. ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher الاسرة والمجتمع-الاسرة و التنمية و الوقاية من الانحراف والاجرام-كلية العلوم الاجتماعية-جامعة الجزائر2 ابو القاسم سعد الله ar_AR
dc.relation.ispartofseries 1;8
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject socialization ar_AR
dc.subject family ar_AR
dc.subject Keywords ar_AR
dc.subject enfants ar_AR
dc.subject invasion intellectuelle ar_AR
dc.subject sécurité intellectuelle ar_AR
dc.subject socialisation ar_AR
dc.subject famille ar_AR
dc.subject Mots-clés ar_AR
dc.subject children ar_AR
dc.subject intellectual invasion ar_AR
dc.subject intellectual security ar_AR
dc.subject الكلمات المفتاحية ar_AR
dc.subject الأسرة ar_AR
dc.subject لتنشئة الاجتماعية ar_AR
dc.subject لأمن الفكري ar_AR
dc.subject الغزو الفكري ar_AR
dc.subject الأبناء. ar_AR
dc.title دور الأسرة في تعزيز الأمن الفكري للأبناء ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account