Résumé:
تهدف المدرسة من خلال هياكلها الى تكوين جيل يكون واعياً فكرياً وثقافياً ومعرفياً من اجل ان تولد لديه الهدف الأساسي من حياته وتسهم في تنمية قدراته و زيادة الوعي لديه والتأكيد على مبدأ الاخذ بالجديد مع الحفاظ على الموروث من عادات وسلوكات اجتماعية، والقابلية للتوجيه والتمسك بمبدأ الحوار وقبول الآخر والتعامل مع الاختلاف بإيجابية وتنشئته على التفكير العلمي السليم الذي ينأي عن التعصب والتشدد.
من اجل ذلك جاءت دراستنا هذه والتي نستهدف من خلالها أستاذ مادة التربية الإسلامية في الطور المتوسط واستاذ مادة العلوم الإسلامية في الطور الثانوي هدفنا من خلالها البحث عن دور المدرسة الجزائرية في تشكيل الوعي الديني من وجهة نظر الاستاذ ،فكيف تسهم التربية الإسلامية والتنشئة الدينية والثقافية بالمدرسةالجزائرية في تعزيز الوعي الديني لدىالتلميذ في ظل التحديات ا لراهنة؟
The school aims, through its structures, to form a generation that is conscious, intellectual, cultural, and knowledgeable in order to instill in them the primary purpose of their lives. It contributes to the development of their abilities, increases their awareness, and emphasizes the principle of embracing the new while preserving the heritage of social customs and behaviors. It also fosters adaptability and adheres to the principles of dialogue, acceptance of others, and positive engagement with differences. The upbringing is based on sound scientific thinking, free from bias and extremism.
For this reason, our study is focused on middle school Islamic education teachers and high school Islamic science teachers. Our goal is to explore the role of Algerian schools in shaping religious awareness from the perspective of teachers. Specifically, how does Islamic education and religious and cultural upbringing in Algerian schools contribute to enhancing religious awareness among students in the face of current challenges?