Abstract:
هدف هذا البحث لمعرفة واقع تطبيق شروط الاختبارات التحصيلية الجيدة وفق معايير علمية على مستوى الشكل والمضمون، ومدى توظيفها للأهداف المعرفية، وتنوع أسئلتها بين المقالية والموضوعية، وتمت الدراسة على اغلب أقسام كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية بجامعة المسيلة، تم الاعتماد على المنهج الوصفي بأسلوب تحليل المحتوى على عينة عرضية بلغت 212 اختبارا تحصيليا و تم الاعتماد على شبكتين تم إعدادهما وبعد دراسة الخصائص السيكومترية ومناقشة وتحليل النتائج، خلص البحث للنتائج التالية:
- احترام اغلب معايير بناء الاختبار التحصيلي الجيد في الجامعة من حيث الشكل والمحتوى وكانت مطابقة بنسبة 77.28%.
- توظيف كل المستويات المعرفية في أسئلة الاختبارات التحصيلية، المعرفة والتذكر 65.45%، الفهم 16.23%، التحليل 09.48%، التقويم 4.67%، التطبيق 02.59%، التركيب 01.55%.
- إيجاد تنوع في أسئلة الاختبارات التحصيلية، الأسئلة مقالية 83.76%، الأسئلة الموضوعية الصح والخطأ 06.62%، الإكمال 06.62%، الاختيار من متعدد 02.20%، المطابقة 0.77%.
The aim of this research is to find out the reality of applying the conditions of good achievement tests according to scientific standards at the level of form and content, and the extent to which they are used for cognitive goals, and the diversity of its questions between essay and objective. On an occasional sample of 212 achievement tests, two networks were prepared and relied upon, and after studying the psychometric characteristics and discussing and analyzing the results, the research concluded the following results:
- Respecting most of the criteria for building a good achievement test in the university in terms of form and content, and it was identical at a rate of 77.28%.
- Employing all levels of knowledge in achievement test questions, knowledge and remembering 65.45%, comprehension 16.23%, analysis 09.48%, evaluation 4.67%, application 02.59%, composition 01.55%.
- Finding a variety in achievement test questions, essay questions 83.76%, objective questions 06.62% true and false, completion 06.62%, multiple choice 02.20%, matching 0.77%.