الخلاصة:
تهدف هذه الدراسة إلى التعريف بالسياسة التربوية والسياسة الثقافية المعتمدة في الجزائر من أجل ترقية القراءة لدى الأطفال المتمدرسين، مستعملة المنهج الوصفي للتعريف بمختلف الآليات والميكانزمات المخصصة لذلك، والمتمثلة في النشاطات والمشاريع التي تمّ وضعها من طرف وزارة التربية الوطنية ووزارة الثقافة لتشجيع القراءة لدى هذه الشريحة المهمة من المجتمع، كما تقف الدراسة بالوصف والتحليل لأهم مشروعين، وهما المشروع الجزائري الموسوم ب" المهرجان الثقافي المحلي القراءة' في احتفال والمشروع العربي "تحدي القراءة العربي" وذلك من خلال مقابلة مع القائمين عليهما، ثم حاولنا إبراز مدى نجاعة هذه البرامج والنشاطات عن طريق توزيع استمارة استبيان على عينة من الأطفال المتمدرسين بثانويات الجزائر العاصمة، ومكّنت الدراسة من الخروج باقتراحات، جرّاء النتائج المهمة التي توصّلت إليها والواجب أخذها بعين الاعتبار من أجل ترسيخ حب القراءة والمطالعة لدى فئة الأطفال المتمدرسين.
This study aims to introduce the educational and cultural policies adopted in Algeria in order to promote reading among schooled children, relying on the descriptive approach to present the various mechanisms and mechanisms used for this, represented in the activities and projects that have been developed by the Ministry of National Education and the Ministry of Culture to encourage reading among this important segment of the population. The study also describes and analyzes the two most important projects, which are the Algerian project “Reading in Celebration’ and the Arab project 'Arab Reading Challenge', through an interview with those in charge of them, and then tried to highlight the effectiveness of these programmers and activities by distributing a questionnaire to a sample of children attending high schools in Algeria. Capital.
The study made it possible to come up with suggestions and make recommendations as a result of the important results it reached, which must be taken into account in order to instill a good relationship between reading and schooled children.