Abstract:
تتطرق هذه الأطروحة إلى موضوع المكانة الاقتصادية للطريقة المريدية و تاثيرها على الأوضاع السياسية في السنغال حيث أن الطريقة المريدية التي تأسست في السنغال في آواخر القرن 19 انتقلت من التصوف الكلاسيكي المنعزل عن الدنيا و الزاهد فيها إلى كيان اقتصادي و سياسي فاعل في السنغال في الفترة ما بين 1927-1980 عبر عدة وسائل ومبادئ منها مبدأ تقديس العمل الذي أهلها للتحكم في اقتصاد الفول السوداني ،الذي شكل العامل الأساسي لازدهار الطريقة المريدية ومبدأ الجبلو ( الطاعة العمياء لمقدم الطريقة ) ،الذي ساعد في انقياد الأتباع لأوامر الخليفة العام ( النيجل ) مما جعل المريديون يساهمون في صنع القرار السياسي في السنغال، كل هذا جعل الطريقة المريدية أكثر حضورا وفاعلية عن بقية الطرق الصوفية كالتيجانية والقادرية واللاينيية ويبقى فكر مؤسس المريدية هو الطفرة أو اللبنة الأساسية التي قامت عليها المريدية فالشيخ أحمدو بامبا أخرج التصوف الإفريقي من الشكل التقليدي والنمطي وربطه بفكرة العمل الجسدي .فسار خلفائه على نهجه من بعده فكونوا مجتمعا متناسقا ومتكامل.
This thesis deals with the subject of the economic status of the Muridiyya Order and its impact on the political situation in Senegal, as the Muridiyya Order, which was founded in Senegal in the late 19th century, moved from classical Sufism isolated from the world and ascetic in it to an effective economic and political entity in Senegal during the period. Between 1927-1980, through several means and principles, including the principle of sanctifying work, which qualified it to control the peanut economy, which constituted the basic factor for the prosperity of the Muridiyya order, and the principle of Jabalu (blind obedience to the leader of the order), which helped the followers submit to the orders of the General Caliph (Al-Nijil). Which made the Muridis contribute to political decision-making in Senegal. All of this made the Muridiyya order more present and effective than the rest of the Sufi orders such as the Tijaniyya, Qadiriyya and Layniyya. The thought of the founder of the Muridiya remains the mutation or basic building block upon which Muridiya was built. Sheikh Ahmadu Bamba brought African Sufism out of The traditional and stereotypical form and linking it to the idea of physical work. His successors followed suit after him, creating a harmonious and integrated society