الخلاصة:
شكلت منطقة وادي ميزاب حيزًا جغرافياً واطارًا حضاريًا جدير بالبحث في تاريخه خلال القرنين الثامن والتاسع عشر الميلاديين1700م-1111هـ/1899-1317هـ،إذ عرفت خلالهاأحداثًااقتصاديةواجتماعية وثقافية، محلية ذات أبعادجهويةووطنية هامة،ففيه تعايش سكانه بمختلف مكوناتهم الاجتماعية وزاولوانشاطاتهمبكل صبر وتفاني في ظل شح مصادرهاوبإرادتهم استطاعوا تطويع ما يمكن تطويعهمن الأرض دون ضرر ولا ضرارفكانت أحدالأسباب في در مواردهمالمالية والاهتمام بمهن أخرىساهمت في تنشيط الحركة التجارية من وإلى جهات عدة داخل الوطن وخارجهمسخرين كل جهودهم في توفير سبل العيش للساكنة،من قبائل عربية وبربريةويهود ومن بلاد السودان،أثرت في بعضها البعض منذ قرون طويلةوتعايشت في جو من الإخاء والتضامن والتعاون والمنفعة المتبادلة للتغلب على الصعاب،مخلفين أثاراً اقتصادية اجتماعية وثقافية لازالت معالمها واضحة في المجتمع،تعدته إلى التفاعل الثقافيالذي كان حاصلاً-رغم قلته- فيما بين علمائهم وعلماء الجزائر وخارجها،مع انتشار التعليم على نطاق واسع منها التعليم المسجدي، الذي حاربته فرنسا بشتى الطرق ومحاولة نشر تعليمها ودينها عن طريق مدارسها ومبشريها لطمس معالم هوياتهم وخصوصياتهم الضاربة في القدم، فكانت أحد أسباب ظهوربوادر النهضةالإصلاحية والعلميةبمنطقة وادي ميزاب خلال القرنين الثامن والتاسع عشر الميلاديين.
The M'zab Valley region formed a geographical and cultural space worthy of research into its history during the 18th and 19th centuries AD, 1700 CE - 1111 AH / 1899 CE - 1317 AH, as it witnessed significant economic, social, and cultural events. The local population, consisting of various social components, coexisted and pursued their activities with patience and dedication despite limited resources. They were able to cultivate the land without causing harm, which contributed to their financial resources and the development of other professions that stimulated trade within and outside the region. The inhabitants of the valley included Arab, Berber, Jewish, and Sudanese tribes, whose interactions over many centuries were characterized by brotherhood, solidarity, cooperation, and mutual benefit to overcome difficulties. This resulted in lasting economic, social, and cultural effects that are still evident in society. The M'zab Valley also had cultural interactions, albeit limited, between its scholars and Algerian and foreign scholars. The spread of education, including mosque education, was countered by France through various means in an attempt to impose its own education and religion and erase the distinctive features and identities deeply rooted in the region's history through its schools and missionaries. This was one of the reasons for the emergence of the reform and scientific renaissance in the M'zab Valley during the 18th and 19th centuries AD.