الخلاصة:
تناولت هذه الدراسة الإدارة بالكفاءات لِعَـيِّنة من المكتبات المركزية لجامعات الجزائر وسط.اعتمدنا فيها على المنهج الوصفي ووظفنا أدوات بحث تمثلت في الملاحظة و المقابلة مع مديري المكتبات الجامعية إضافة إلى توزيع استبيان على المكتبيين.
توصلت الدراسة إلى وجود تطبيق جزئي لنظام الإدارة بالكفاءات في المكتبات الجامعية محل دراستنا وهذا راجع لمجموعة من المعوقات من بينها عدم توفر الميزانية الكافية و التبعية لرئاسة الجامعة و خضوعها لقانون الوظيف العمومي الذي يحدد معايير الانتقاء للتوظيف ، في الأخير قدمت الدراسة مجموعة من المقتراحات من بينها ضرورة تفعيل برامج التكوين الموجهة للمكتبيين حسب احتياجاتهم، إعادة النظر في قانون الترقية و التوظيف الخاص بجميع الرتب المكتبية، مع ضرورة تطوير بيئة العمل بتوفير الميزانية الكافية.
This study deals with the subject of competency-based management in a sample of university libraries in central Algeria.
For this purpose, we have adopted in our study the descriptive method and we used research tools such as observation, interviews with managers, and distribution of questionnaire to librarians. The study revealed a partial implementation of the competency-based management system in the university libraries subject of study. This is due to several obstacles, including insufficient budget, dependence to the university administration, and submission to the public service regulation that determines the selection criteria for recruitment.
In conclusion, the study proposes several suggestions, including the necessity to reactivate the training programs for librarians according to their needs, reconsider the promotion and recruitment regulation for all library staff categories, and improve the work environment by providing an adequate budget.