الخلاصة:
يمر النمو اللغوي للكائن البشري في خطواته الأولى بمراحل عدة، تتطور تدريجيا خلالها وظيفة حواس الطفل من تقليد أعمى إلى مهارات ذات استخدامات أرقى وأكثر تطورا وفائدة لحياته الفردية (النفسية والاجتماعية). تعرض هاته الورقة البحثية دراسة ميدانية تلقي الضوء من خلالها على نمو الطفل اللغوي لمرحلة ما قبل المدرسة، وأهم العوامل التي تؤثر فيه. كما تهدف إلى الكشف عن الدور الكبير الذي تقوم به المؤسسات التربوية التي تُعنى بالتعليم المبكر، ابتداء من مؤسسة الأسرة والمجتمع إلى المؤسسات الحكومية المعتمدة، مثل دور الحضانة ورياض الأطفال والكتاتيب القرآنية والتعليم التحضيري، حيث تُكَوِن الطفل لغويا ونفسيا واجتماعيا استعدادا لمرحلة المدرسة. اعتمدنا المنهج الاحصائي التحليلي مسطرة ودليلا لرصد سلبيات وإيجابيات التعليم المبكر على نمو الأطفال اللغوي والمعرفي والنفسي والاجتماعي.
The human being linguistic development passes through several stages. In the first steps, the child’s sensory functions gradually develop from blind imitation to skills with higher, more developed and beneficial uses for his individual life (psychological and social). This research paper presents a field study that sheds light on pre-school child’s linguistic development and the most important factors that affect it. it also aims to reveal the major role played by educational institutions concerned with early education, starting from the family and society to government institutions such as nurseries, kindergartens, Quranic schools and preparatory education; as they prepare the child linguistically, psychologically, and socially in preparation for school. The analytical statistical approach was adopted to monitor the positive and negative aspects of early education on the child’s linguistic, cognitive, psychological and social development